Succesvolle netwerkorganisaties gaan vraaggestuurd netwerken

Elke ondernemer sluit zich graag aan bij een succesvolle netwerkorganisatie want het is leuk om mee te doen met een businessclub die het goed doet. Maar wat is nu succes? En hoe meet je dat? Kijk je alleen naar de wensen van de leden of heb je als netwerkorganisatie zelf ook een succes te behalen? Een succesvolle netwerkorganisatie heeft veel leden die met een actieve rol de organisatie professionaliseren en helpen ontwikkelen. Dat klinkt goed, maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe kun je nu een netwerkorganisatie succesvol professionaliseren en wat moet dat succes dan opleveren?

Al deze vragen worden het beste beantwoord door de expert op het gebied van zakelijk netwerken. In een recent interview met Rens Tanis van Netwerkgids Nederland blijkt al snel dat de netwerkers-markt zich snel professionaliseert en dat er veel behoefte is aan een concrete invulling van deze vraagstukken. Rens is een fenomeen binnen de netwerkorganisaties in de regio Utrecht. En met Netwerkgids Nederland brengt hij de netwerkorganisaties en businessclubs dichter bij hun bestaande leden en veel beter nog, hij zorgt voor juiste belangstelling van nieuwe leden om kennis te maken met de diverse netwerkverenigingen in de regio Utrecht.

Waarom ondernemers gaan netwerken

Ondernemers zijn sociale mensen en willen graag samen met andere ondernemers praten over hun eigen onderneming en over die van de andere ondernemers. Want het netwerken is van belang om van andere ondernemers nieuwe klanten te maken of introducties te krijgen bij de huidige klanten van andere ondernemers. Het klinkt wellicht iets vaag, maar dat is zeker niet de bedoeling. Want netwerken is een hele serieuze zaak en daar zijn de meeste ondernemers heel druk mee.

Echter wanneer je eens goed kijkt naar de inhoud van de netwerkbijeenkomsten en de soms matige opkomst van de leden, dan hoop je dat er ergens iemand een briljant idee heeft om het netwerken in de regio een “boost” te geven. Een frisse wind door de besturen van businessclubs en netwerkorganisaties om de bezoekers iets unieks te bieden naast een aparte locatie en een goede borrel. Een expert op het gebied van netwerken met een nieuwe visie op effectief zaken doen binnen de regio. Want ondernemers zijn niet alleen zeer sociaal maar vooral ook bijzonder zakelijk en willen graag resultaat van hun netwerkinspanningen.


Succesvolle netwerkorganisatie

Een organisatie die met succes zaken doet zal zijn doelstellingen nastreven en met succes behalen. Daarin verschillen netwerkorganisaties eigenlijk niet met de bedrijven die deelnemen in dat netwerk. Toch blijkt het vaak lastiger dan het lijkt. Doelstellingen formuleren en realiseren is een vak apart en helemaal wanneer je zakelijke doelen stelt voor de regionale businessclubs en netwerkverenigingen. Politiek speelt daarbij altijd wel een rol, maar het is meer de focus op een effectieve ledenwerving en het behoud van enthousiaste leden.

Rens signaleert een duidelijke trend: “Een succesvolle netwerkorganisatie is actief bezig met het vraaggestuurd netwerken.” Hij doelt hiermee op de wens van zowel de netwerkorganisatie als de bezoeker om meer inhoud te kunnen geven aan de diverse netwerkbijeenkomsten. Om de juiste partijen bijeen te brengen heb je een interessant onderwerp nodig. Een ondernemersvraag die alle betrokken partijen graag willen helpen beantwoorden en waarvoor zij graag tijd plannen om deel uit te maken van de discussie. “Ik ondersteun de besturen van netwerkverenigingen niet alleen bij het formuleren van de juiste ondernemersvragen, maar juist ook bij het verbeteren van de zichtbaarheid, licht Rens toe. Met zijn expertise worden de netwerkbijeenkomsten beter bezocht en hij zorgt tevens voor reële informatie naar aanleiding van leden-tevredenheidsonderzoeken waar besturen van netwerkverenigingen echt iets aan hebben.


Online platform en persoonlijk advies

Op www.netwerkgidsnederland.nl staan meer dan 2300 netwerkverenigingen, brancheorganisaties en businessclubs die allemaal op zoek zijn naar nieuwe leden. Alle netwerkorganisaties zijn ondergebracht in 14 categorieën en voor ondernemers die op zoek zijn naar de juiste netwerkorganisatie kunnen op dit platform terecht voor vragen en het selecteren van interessante verenigingen. Netwerkgids Nederland zorgt zo voor de juiste match tussen bezoeker en netwerkorganisatie. Binnenkort zal Rens zijn online platform gaan vernieuwen waarmee hij meer inspeelt op recente ontwikkelingen bij netwerkverenigingen en bezoekers van netwerkbijeenkomsten.

Bent u als bestuurder op zoek naar een professionele vraagbaak? Iemand die u helpt bij de ledenwerving als een extra Accountmanager voor uw netwerkorganisatie? Neem dan eens contact op met Rens Tanis en laat u verrassen door deze creatieve netwerkspecialist.




[button_link url=”https://www.ondernemersadviesboek.nl/Contact/” target=”_blank” style=”grey”]Neem contact met ons op![/button_link][button_link url=”https://www.ondernemersadviesboek.nl/netwerken/” target=”_blank” style=”grey”]Naar de vakkennispagina Netwerken[/button_link][button_link url=”https://www.ondernemersadviesboek.nl/aanbieding-webdesign-en-internet-marketing/” target=”_blank” style=”grey”]Aanbieding Internetmarketing[/button_link]

Dit bericht is geplaatst in Bijeenkomsten, Deelnemers, Expert, Marketing, Netwerken, Ondernemen, PR en Communicatie met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.