Marketing en adverteren; Hoe het ook anders kan!

Ondernemers in de regio Utrecht helpen met het schrijven van artikelen. Article Marketing met als doel het aanbieden van diensten en producten van regionale bedrijven aan regionale potentiële klanten. Alleen met een iets andere benadering dan we tot nu toe gewend zijn.

Veel advertenties zijn vaak productgericht opgebouwd. Dat wil zeggen dat bedrijven heel goed kunnen vertellen wat ze aanbieden en hoe hun product of dienst werkt, maar dat de boodschap dan ook alleen om de dienst of het product draait. Soms gaat het om korting om klanten te overtuigen iets te kopen omdat het goedkoper is dan anders en andere keren wordt er van uitgegaan dat de lezer van de advertentie of het artikel zelf wel kan invullen waarom hij of zij moet bellen om iets te bestellen. Hoe je het ook wendt of keert, het draait om het product zoals het wordt aangeboden en niet om de klant die het product zou moeten kopen.

Advertentie 1 Advertentie 2 Advertentie 3

Omdat het makkelijker is om te vertellen wat je al weet, blijf je als ondernemer vaak hangen bij de “standaard” benadering van de markt. Als ondernemer heb je zelf bedacht welk product je wil verkopen en wat de voordelen zijn van het gebruik van jouw product. Dus is het logisch dat je daar over wil vertellen. En aangezien je tot nu toe klanten hebt kunnen overtuigen van de kwaliteit van jouw product is het toch volkomen logisch dat een advertentie zoals hier afgebeeld voldoende moet zijn? Ja, dat zou je denken. Je bent waarschijnlijk niet de enige glazenwasser die zegt dat hij schone ramen oplevert. Dus een plaatje van een schoon raam is dan niet voldoende.

Slechte marketing?

Is dat dan slechte marketing? Nee, dat hoeft het niet te zijn. Maar deze vorm van marketing is wel de meest voorkomende vorm. En van oudsher effectief. Kijk bijvoorbeeld eens naar de manier waarop Ford destijds de T-Ford aan de man heeft gebracht. Weinig keuze tussen de verschillende modellen en al helemaal geen keuze in kleur. Toch was dit een hele succesvolle campagne omdat er werd geadverteerd in een periode waarin er veel minder concurrentie was op het gebied van marketing. Een advertentie zoals deze was toch al de moeite waard om alleen maar naar te kijken? Goed, de tijd was anders en het aanbod van producten was minder. Maar wat Ford heel goed heeft gedaan, is het inspelen op de emotie rondom het product. Marketing is een Amerikaans begrip en Ford is een mooi voorbeeld van de klassieke Amerikaanse stijl van adverteren.

Advertentie T Ford

Hoe het anders kan, zorg voor de herkenning

Wat is dan het alternatief? Hoe kun je nu opvallen tussen al die andere advertenties en artikelen die hetzelfde verhaal vertellen en dezelfde plaatjes laten zien? Het antwoord is vrij simpel. Vraag aan jouw klant waarom hij met jou zaken heeft gedaan en wat hem dat heeft opgeleverd. Is dat alles? In principe wel.

Laten we als voorbeeld de glazenwasser nemen. Je mag er toch vanuit gaan dat iedereen schone ramen wil. Dus daarin zijn alle klanten identiek. Wat maakt het nou zo uniek dat jouw klanten bij jou komen en niet bij die andere glazenwasser? Is het de sfeer of juist de prijs? Doe jij iets unieks wat die andere glazenwassers niet doen? Als je het niet vraagt aan degene die de rekening betaalt, dan weet je ook niet waarom hij zo graag jouw rekening betaalt. Want een klant die NIET tevreden is betaalt vaak zijn rekening ook niet. Dus je hebt tevreden klanten en daar wil je er meer van hebben toch? Hoe doe je dat dan ?

Door net als Ford destijds in te spelen op de emotie van de klant en deze emotie te beschrijven, zorg je voor herkenning bij nieuwe klanten die de advertentie lezen. En dat is waar het om draait: HERKENNING! Ik wil als klant weten en voelen dat mijn probleem is opgelost wanneer ik de factuur van de glazenwasser betaal aan het einde van de maand. En het zou heel mooi zijn wanneer ik mijzelf herken in de boodschap die ik lees in de advertentie. Hoe groter de herkenning van de oplossing van mijn probleem, des te groter is de kans dat ik overstap naar een andere glazenwasser.

Advertentie 4 Advertentie 5
Vaak is humor een goede emotie om te gebruiken in advertenties en artikelen. Maar wanneer je een meer serieuze kant van je bedrijf wil presenteren kies je eerder voor de inhoudelijke benadering. Heb je aan jouw klanten gevraagd hoe jouw product of dienst heeft bijgedragen aan hun resultaat? Heeft jouw klant meer geld verdiend met jouw hulp? Resultaat is niet altijd direct te meten in geld, maar voor jouw klant geldt altijd dat er een oplossing moet komen voor het probleem wat voor hem actueel is.

Termen als beschikbaarheid, snelheid van levering, vertrouwen en accuraat werken kunnen voor jouw klanten heel belangrijk zijn wanneer ze jouw bedrijf omschrijven. Maar weet jij ook waarom de “snelheid van levering” zo belangrijk is voor jouw klant? En weet je daarnaast ook wat er gebeurt als je NIET snel levert? Heeft jouw klant dan een probleem? Zo ja, kun je dat probleem zo beschrijven dat een nieuwe vergelijkbare klant zich herkent in dat probleem en dus ook de oplossing wil hebben? Klinkt allemaal logisch toch? Maar hoe nu verder?

Wij hebben met het OndernemersAdviesboek een plek gecreëerd op het internet waar wij bedrijven in de regio Utrecht de ruimte willen geven om deze “nieuwe” manier van marktbenadering uit te proberen. Het verhaal van jouw klanten zo omschrijven dat een nieuwe klant jouw oplossing wil kopen, want we schrijven niet om het schrijven toch? Elke ondernemer wil resultaat, dus jij ook? En als je zeker weet dat jouw huidige klanten blij zijn met hun resultaat, dan kun je daar toch meer klanten blij mee maken?

Wil je weten hoe wij dat doen bij het OndernemersAdviesboek? Neem dan contact op en wij plannen een gesprek waarin jij ons kunt uitleggen hoe wij jou blij kunnen maken!

Dit bericht is geplaatst in Boekreleases NIEUW. Bookmark de permalink.