In een reeks van artikelen zullen wij met het OndernemersAdviesboek proberen om de mogelijkheden voor regionale internet marketing toe te lichten aan de hand van tips en voorbeelden. Zo kunt u binnen uw bedrijf zelf praktisch aan de slag met lokale marketingacties waarbij u gebruik maakt van het medium waar wij het meeste van houden; het internet. In dit artikel behandelen wij de 5 internet marketing tips voor succesvolle lokale marketingactiviteiten waar wij ervaring mee hebben. Hoe succesvol u bent, bepaalt u uiteraard zelf maar u zult in ieder geval weer een grote stap dichterbij uw markt staan en dat levert altijd nieuwe klanten op.

De volgende tips zullen u helpen bij online marktonderzoek, productomschrijving, promotie, aftersales en PR. Alles wat u bedenkt en uitvoert moet uiteindelijk meer omzet en meer nieuwe klanten opleveren. 

TIP1: Check de concurrentie

 

Wanneer je start met een nieuw idee wil je eerst weten of dat idee al bestaat. Dus ga je het internet op en gebruik je zoekmachines zoals Google en Yahoo om er achter te komen wat de concurrentie aanbiedt. Nu kun je zoeken op bedrijven die jij al kent, maar misschien is ook handig om juist verrast te worden door het aanbod van een totaal onbekend bedrijf. BB Selfdefense geeft naast zelfverdedigingstrainingen ook fitnesstrainingen en personal trainingsprogramma’s. Dus er zijn voldoende onderwerpen om op te zoeken. Specifiek voor deze workshop hebben we gezocht op “Zelfverdediging vrouwen Utrecht” en daarin kwamen zeker een aantal bedrijven naar voren met een goed programma.

Nu is het iets te makkelijk om direct je concurrentie te kopiëren. Maar als het aanbod al online staat dan mag je er van uitgaan dat er dus vrouwen zijn in de regio Utrecht die behoefte hebben aan een cursus zelfverdediging. En dat is nu juist wat we wilden weten. Dus met een beetje aandacht en tijd kom je al snel te weten dat jouw idee goed genoeg is om verder op te pakken. Want vergelijkbare bedrijven doen het ook! Bekijk hun tarieven en wat ze daarvoor aanbieden en bepaal of dat iets is wat jij ook kunt doen. Maar realiseer je wel dat de concurrent op termijn ook op jouw website zal gaan kijken en misschien wel hetzelfde zal doen wat jij nu doet! Leuk toch, zo hou je elkaar lekker bezig en de klant krijgt uiteindelijk een steeds beter aanbod van trainingen.

 

TIP2: Omschrijf jouw aanbieding

 

Bepaal wat je wil aanbieden en wat jouw nieuwe klanten daarvoor krijgen. Wees concreet en duidelijk, want ook jouw nieuwe klanten zullen het internet gebruiken om jouw aanbieding te vergelijken met dat van de concurrent. En wanneer jij net als jouw nieuwe klanten dezelfde zoektermen gebruikt in Google, dan komen ook dezelfde bedrijven naar voren. Dus schrijf jouw aanbieding op zo’n manier dat de nieuwe klanten zelfs na vergelijking op het internet kiezen voor wat jij te bieden hebt.

In het geval van BB Selfdefense hebben we gekozen voor een gratis workshop in het Maximapark Leidsche Rijn in de vakantieperiode waarna vrouwen die interesse hebben voor een vervolg zich alvast konden inschrijven voor de reguliere training zelfverdediging voor vrouwen in september 2013. Door goed gebruik te maken van de website, Facebook en andere media hadden zich voor de workshop van 13 juli maar liefst 12 vrouwen ingeschreven, binnen 2 weken!

 

 

TIP3: Combineer online met offline

 

Het internet is een prachtig medium en wanneer je een goede website hebt gemaakt, actief bent op Facebook of Twitter en ook nog eens aardig kunt schrijven dan heb je aan het internet een goed middel om promotie te maken voor jouw bedrijf. Maar vergeet niet om het internet te koppelen aan jouw eigen netwerk. Praat met mensen en vertel wat je wil gaan doen, maak een flyer en verspreid deze op de plekken in de buurt. Laat zien dat je bezig bent, want mensen willen ook graag een persoonlijke uitnodiging ontvangen.

Mond op mond reclame werkte in ieder geval heel goed voor de “Workshop Zelfverdediging voor Vrouwen” en het internet heeft er daarnaast voor gezorgd dat oude cursisten van BB Selfdefense zich hebben aangemeld nadat ze de aanbieding online hadden gevonden. “Dit is precies waar ik op zat te wachten, wat goed dat je nu een speciaal programma voor vrouwen bent gestart!” Deze reactie kwam binnen via de email nog voordat deze mevrouw een  uitnodiging had ontvangen. Dit bewijst dat je gevolgd wordt door jouw klanten en dat de aanbieding blijkbaar goed en duidelijk was.

 

TIP4: Verzamel info van klanten

 

Nadat je succesvol bent geweest in het aantrekken van nieuwe klanten en je de workshop hebt gedaan, is het tijd voor evaluatie en het verzamelen van informatie. Als het goed is heb je mailadressen verzameld en ken je alle klanten nu persoonlijk. Dat maakt het een stuk makkelijker om een nieuw contactmoment te creëren. Combineer je mailing met een pagina op je website waar klanten hun reactie achter kunnen laten. Van belang is dat je weet hoe jouw klanten de workshop hebben ervaren en of ze verder willen in september.

Alle informatie die klanten met jou willen delen is van groot belang omdat je daarmee jouw dienstverlening kunt verbeteren. Hebben de vrouwen het naar hun zin gehad? Wat hebben ze geleerd? En wat hebben ze gemist? In een groep van 12 mensen heb je zeker verschillende wensen, dus het kan zo maar zijn dat het programma Zelfverdediging voor Vrouwen moet worden aangepast of uitgebreid om nog beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant. Weet je nu wat jouw nieuwe klanten interessant vinden? Dan mag je er van uit gaan dat er meer vrouwen zijn die blij worden van een workshop zelfverdediging in Utrecht.

 

TIP5: Presenteer resultaten

 

Een goed resultaat is altijd het beste advies. Om de huidige klanten een bevestiging te geven van hun goede keuze om zaken te doen met jou, kun je het beste dit resultaat delen op jouw website. In het geval van BB Selfdefense hebben we dat regelmatig gedaan waardoor er nog meer aandacht kwam voor de volgende workshop. Bekijk hier de blogartikelen na een succesvolle workshop van 13 juli. Laat zien dat je succesvol bent en zorg voor een vervolg zodat ook nieuwe klanten zich kunnen aansluiten en onderdeel kunnen zijn van een succesverhaal.

Om een bepaald onderwerp meer aandacht te geven online is het verstandig om meer informatie te delen. BB Selfdefense heeft bijvoorbeeld een artikel geschreven over de reden waarom vrouwen meer moeten sporten in de regio Utrecht. Zo benader je jouw product ook eens op een andere manier, waardoor er nog meer aandacht en meer bezoekers komen op jouw website. Meer bezoekers die jouw aanbieding lezen, enthousiast worden en zich alvast inschrijven voor de trainingen die starten in september!

 

Conclusie:

 

Een succesvolle lokale marketingactiviteit is dus goed te doen! Het enige wat je nodig hebt is tijd en energie om een goed aanbod te maken en aan te bieden. Natuurlijk helpt het wanneer je een website hebt die de aandacht krijgt online, maar een goede combinatie met je lokale netwerk zal er voor zorgen dat de eerste klanten zich al inschrijven. En daar gaat het toch om? Het begint met de eerste klant, de eerste workshop, jouw eerste succes met een nieuw concept. Daarna kun je verder bouwen en iedereen laten weten waarom jij succesvol bent in wat je doet! 

 

Wil je meer lezen over nieuwe boekrecensies, inspiratietips, podcasts en updates over populaire boeken en volg #leesmee via @adviesboek (Instagram) of klik hieronder. 

Ik gun iedereen een dosis geluk, persoonlijke ontwikkeling, groei, focus en inspiratie!

Volg je mee? #leesmee