Portretfotografie voor bedrijven, waar u op moet letten wanneer u een fotograaf inhuurt.

voorbeeld portretfotografie



Voor de meeste bedrijven worden portretfotografen ingehuurd om portretfoto’s te maken van het personeel. De redenen voor het maken van nieuwe foto’s kunnen verschillen. Lancering van een nieuwe website, het maken van een “smoelenboek” voor intern gebruik of een portretserie op locatie bij een klant. Maar hoe zorgt u er nu voor dat de kosten beperkt blijven? De foto’s op tijd klaar zijn voor uw deadline? En dat u er vooral zo weinig mogelijk tijd mee bezig bent? U wilt de fotografie uit handen geven, maar wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken?



Voordat u besluit om een fotograaf te bellen heeft u natuurlijk uw eigen voorbereiding al gedaan. U weet waarvoor u foto’s nodig hebt. Een update op de website of nieuwe foto’s voor een brochure. In het totale project is het laten maken van de foto’s slechts een klein onderdeel. Hoe zorgt u er nu voor dat uw briefing naar de fotograaf kort en duidelijk is? Door een aantal vragen van te voren in te vullen kunt u de fotograaf duidelijk instrueren. Het voordeel is dat u dan een reële prijsopgave krijgt die u goed kunt vergelijken.



Wanneer moet het af zijn?

Uw deadline is het belangrijkste, dus dat is het uitgangspunt. Plan een datum voor de uiterlijke deadline zodat u de ruimte heeft voor eventuele vertragingen. Een week is reëel wanneer u goede afspraken maakt met de fotograaf. Plan ook een evaluatiemoment in om de eerste selectie te kunnen maken. Zo zorgt u ervoor dat u controle houdt over de te gebruiken foto’s.



Is iedereen aanwezig op de dag van de fotoshoot?

Heeft u al een dag in gedachte waarop alle medewerkers bij elkaar zijn? Kunt u de fotoshoot plannen op dezelfde dag als de verkoopvergadering, zodat u zeker weet dat buitendienstmedewerkers echt binnen zijn? Heeft de directeur geen afspraken buiten de deur? Dit vraagt om goed afstemmen van de agenda’s in de hoop dat er geen afspraken tussendoor komen. Overleg daarom met de fotograaf wat het alternatief is indien u de planning niet rond krijgt. Zo kunt u communiceren welke dagen zijn gereserveerd voor terugkomdagen. Kunt u alles op een dag plannen dan werkt dat wel zo makkelijk, maar de ervaring leert dat dat niet altijd lukt, dus flexibiliteit van de fotograaf is wenselijk.



Op welk locatie wilt u de portretfoto’s laten maken?

Voor het maken van portretfoto’s kunt u natuurlijk gebruik maken van uw eigen bedrijfslocatie, maar waarom kiest u er niet voor om foto’s te maken op locatie bij een klant of een project? Vraag de fotograaf welke ervaringen hij of zij heeft en wat het beste werkt. Een fotoshoot binnen in uw eigen bedrijf is overzichtelijk en lijkt het meest efficiënt. Maar is dat ook zo? Door creatief om te gaan met de mogelijkheden ontstaan er vaak verrassende resultaten, waar u zelf nog niet aan heeft gedacht.



Wat voor portretfoto’s wilt u?

Wat past het beste qua uitstraling bij uw bedrijf? Zakelijk, casual, bereikbaar en benaderbaar… En hoe zorgt u ervoor dat de fotograaf begrijpt wat u bedoelt? Wat voor voor u van belang is, is dat de uiteindelijke foto’s passen bij wat u met uw bedrijf wilt uitstralen. Ga in gesprek met de fotograaf en vraag om zijn of haar input over het kleurthema, de plek waar de foto’s gemaakt moeten worden en zaken als kledingkeuze.


Een goede portretfotograaf moet met u kunnen meedenken en de mogelijkheden schetsen wat qua imago allemaal kan. De combinatie van kleuren en de achtergrond zijn vaak bepalend voor de eerste indruk op de foto. Daarnaast kunt u variëren met de uitsnede van een foto zodat u een meer dynamisch geheel krijgt. Zorg er wel altijd voor dat de portretserie een herkenbare lijn heeft, zodat het ook een geheel blijft. Door gebruik te maken van zwart-wit foto’s met een herkenbaar kleuraccent kunt u de lijn doortrekken naar de kleuren van uw bijvoorbeeld uw logo.



Hoe wilt u de foto’s aangeleverd krijgen?

Afhankelijk waarvoor u de foto’s gaat gebruiken zult u een voorkeur hebben voor de manier waarop u de foto’s wilt ontvangen. Foto’s voor drukwerk zijn meestal van een andere kwaliteit dan foto’s voor op een website. Zorg er altijd voor dat u online de eerste selectie kunt maken. Dus vraag om een dubbele oplevering. De eerste onbewerkte foto’s kunt u altijd van te voren zien, zodat u op een ander moment samen met uw collega’s een keuze kunt maken. Het zijn tenslotte uw foto’s.


De definitieve foto’s wilt u voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken dus vraag om een oplevering op DVD met alle foto’s in twee verschillende resoluties. De bestanden met een hoge kwaliteit kunt u dan gebruiken voor drukwerk en de bestanden met een lagere kwaliteit zijn prima te gebruiken voor online presentaties.



Met de bovenstaande vragen kunt u zich goed voorbereiden op het inhuren van een portretfotograaf voor uw bedrijf. Uw weet nu welke vragen u kunt stellen om duidelijke afspraken te kunnen maken. Want wat is nu belangrijker? Prijs of resultaat? Met dit artikel kunt u beide criteria bepalen.




Wilt u meer weten over portretfotografie voor bedrijven? Neem dan contact op met Klikklak.nu en vertel ons uw gewenste resultaat.

Dit bericht is geplaatst in fotografie, Inspiratietips voor ondernemers. Bookmark de permalink.