Verandermanagement in de praktijk; resultaat door senioriteit, passie en ervaring

Verandermanagement in de praktijk; resultaat door senioriteit, passie en ervaring

Tijdens een netwerkbijeenkomst van Netwerkgids Nederland heb ik Aart Hilhorst leren kennen. Tijdens zijn rol als dagvoorzitter heb ik hem ervaren als een echte motivator, iemand die zich heel gemakkelijk voelt in een groep en kan zorgen voor de juiste commitment van de aanwezige deelnemers om ideeën en oplossingen op papier te krijgen. Vanwege de nieuwe samenwerking tussen het OndernemersAdviesboek en Netwerkgids Nederland kon een interview met Aart zeker niet uitblijven en ik ben bijzonder verrast door het open en inhoudelijk uitdagende gesprek dat ik met Aart heb gehad.

Ons gesprek ging met name over verandermanagement in de praktijk en hoe Aart in verschillende situaties met passie zijn kennis en kunde heeft kunnen delen met het management van bedrijven, maar vooral ook met de werknemers die uiteindelijk de echte verandering in een bedrijf moeten realiseren.

Senioriteit en passie

Aart is een verandermanagement adviseur, motivator, trainer en inspirator. Met meer dan 15 jaar ervaring in diverse branches werkt Aart samen met het management van bedrijven en instellingen om blijvende verbeteringen te realiseren. Een rustige en gedegen sparringpartner voor confronterende intervisiegesprekken op elk niveau. Het verbeteren van management- en communicatieve vaardigheden binnen netwerken, persoonlijke kwaliteiten van mensen en teams is wat hem drijft.

Aart is een open gesprekspartner die tijdens het gesprek met mij regelmatig zichzelf de interessante vragen stelde. Prettig om met iemand van gedachten te kunnen wisselen over veranderingstrajecten en de manier waarop je met mensen omgaat die middenin dat proces zitten, gedwongen en ongedwongen. Bij Aart ervaar je direct de senioriteit en passie voor verandermanagement. De voorbeelden raken niet op en ik weet zeker dat we dit gesprek wel uren konden voortzetten.

Kenmerkend vond ik ook het gemak waarmee Aart complexe probleemstellingen bij bedrijven op een bijzonder eenvoudige manier duidelijk kon maken. Begrijpelijk wanneer je je achteraf realiseert dat hij vaak de motivator moest zijn in situaties waarin medewerkers niet willen en wel moeten veranderen om bedrijfseconomische redenen. “Alle medewerkers op elk niveau in de organisatie moeten het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. Anders is er geen basis voor verandering.”

Ervaring

Met een technische achtergrond en ervaring bij onder andere Fokker, richt Aart zich graag op organisaties met een uitdagende processtructuur waarin hij in meerjarige trajecten zorgt voor een blijvende verbetering in het bedrijfsproces. Van techniek krijgt Aart het al snel warm en voor de geur van snijolie kun je hem bij wijze van spreken wakker maken. En toch hebben wij een andere klantcase besproken waarbij hij mij precies kon uitleggen wat hem zo uniek maakt als verandermanager en trainer.

Ik vroeg hem naar een succesvol project dat hij recent heeft afgerond. En dat was voor hem aanleiding om mij mee te nemen in de wereld van de verhuisbedrijven. Na een korte stilte stelde Aart mij de volgende vraag: “Waarom komen mensen in beweging?”. Daarmee doelde hij op het kwaliteitsverbeteringsproject en de motivatie van mensen om actief bij te dragen aan de gewenste verandering. “Wanneer je werkt met mensen die eigenlijk helemaal niet willen veranderen, wordt je uitgedaagd om als motivator aan de slag te gaan.” Dat is een spel wat Aart goed begrijpt en oprecht speelt. “Dit vak is geen trucje! Je moet het menen,” bevestigt Aart.

Als voorbeeld vertelde hij de kennismaking met de verhuizers, waar hij voor het eerst ging uitleggen aan de medewerkers wat de bedoeling was. “Het gaat om bewustwording van waarden en normen binnen een bedrijf, en daar zijn verhuizers niet mee bezig. Dat is meer iets voor het management.” Cultuurveranderingen worden uiteraard geïnitieerd door het management en niet door de werknemers. Het management had duidelijk aangegeven dat de kwaliteit van de dienstverlening moest worden verbeterd om marktaandeel te behouden. “Je moet proberen om het probleem neer te leggen bij de eigenaar”, licht Aart toe. Met veel enthousiasme vertelt hij hoe hij samen met de werknemers een antwoord heeft gezocht op de vraag “Wat is nu kwaliteit?”

De werknemers hebben gewerkt aan een lijst met verbeterpunten en deze ook succesvol geïmplementeerd. “Verhuizers kunnen niet stil zitten, die willen bezig zijn en niet een halve dag brainstormen over hoe het beter kan! Dat is toch logisch?” Wanneer je Aart hoort vertellen over zijn rol in dit verbeterproject, dan begrijp je waarom hij dit graag doet. Commitment van het management vertalen naar resultaten op de werkvloer, als schakel fungeren om vertrouwen te creëren bij de werknemers dat er ook echt geluisterd wordt naar wat zij vinden en willen. “Verbinding maken met de harten van de mensen, dat is wat ik doe.” Op zoek naar het beste aangrijpingspunt voor de start van het project kwam hij uit bij de voorlieden. Samen met hen heeft hij gezorgd voor de juiste investering en commitment op elk niveau in de organisatie waardoor de gewenste cultuurverandering een feit werd.

Ervaring telt wanneer je mensen moet motiveren iets te doen waar ze het nut niet van inzien. Met de jaren ontwikkel je een creativiteit in het vinden van oplossingen om de juiste snaar te raken in een groep. Verbinding maken met en tussen mensen met het oog op het gewenste resultaat van de opdrachtgever en dan zorgen dat schip op de juiste koers terechtkomt. “Alle omgevingsfactoren moeten elkaar versterken en daar kan ik voor zorgen!”

Wensen

Ik vroeg Aart wat hij nu het allerliefste wilde doen. En daar hoefde hij niet lang over nadenken. “Ik hou van de afwisseling tussen grote en kleine opdrachten, trainen en interim-management. Dat houdt mij scherp en ik kan bij een veranderproces op verschillende momenten instappen en mijn bijdrage leveren.” Op dit moment is hij betrokken bij onder andere Netwerkgids Nederland waarbij hij al zijn ervaring en passie kan delen met de besturen van netwerkorganisatie in heel Nederland.

Daarnaast werkt Aart met zijn bedrijf CATA Management (CATA is een afkorting en staat voor Concreet Aansporen Tot Actie) aan langdurige verandertrajecten in de operationele sfeer waarbij het gaat om een innovatieslag in de procesinrichting van bedrijven om met name grote kostenbesparingen door te voeren door het herstructureren van de basisprocessen. “Het voordeel van grotere projecten is dat je het ook kunt afmaken, je zorgt ervoor dat het gewenste resultaat wordt behaald. De korte trainingen zijn heerlijk om te doen, maar je realiseert je dat het dan altijd om kleine veranderingen gaat”

Zo sluit ik een gesprek af met een ontspannen professional die je, voordat je het weet, ruim twee uur meeneemt in 15 jaar verandermanagement waarbij je eigenlijk gelijk de vervolgafspraak wilt maken. Ik kan iedereen een gesprek met Aart aanraden en ik stel voor dat u hem eens belt om hem uw vragen en wensen voor te leggen.

Hier kun je Aart Hilhorst op linkedin bereiken.

Boeken over verandermanagement:

Rutger Bregman
Gratis geld voor iedereen
Hoe utopische ideeën de wereld veranderen

Samenvatting

Het probleem is niet dat we het niet goed hebben. Het probleem is dat we niet weten hoe het beter kan.
In deze internationale bestseller laat Rutger Bregman zien hoe ideeën de wereld kunnen veranderen. Iedere mijlpaal van beschaving – van het einde van de slavernij tot het begin van de democratie – was ooit een utopische fantasie.
Nieuwe utopieën zoals een gegarandeerd basisinkomen en een werkweek van vijftien uur kunnen ook werkelijkheid worden. In onze tijd.

Jonas Leijonhufvud Sven Carlsson

Spotify
Hoe een kleine start-up een miljardenindustrie voor altijd veranderde

Samenvatting

Spotify gaat over hoe een kleine Zweedse start-up een miljardenindustrie volledig ontwrichtte en aan de basis stond van streaming. Lees hoe oprichters Daniel Ek en Martin Lorentzon de platenmaatschappijen uiteindelijk redden van de piraten en Apple ertoe bracht van bedrijfsmodel te veranderen. Spotify, geschreven door twee Zweedse onderzoeksjournalisten is het eerste boek in zijn soort met het volledige verhaal van het bedrijf en bevat nooit eerder onthuld materiaal over het maken van spectaculaire deals en de beursgang. Over o.a. Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Jay Z, Jimmy Iovine, Sean Parker. En met bijzondere onthullingen over Tidal, Soundcloud, Google en Microsoft.

Ben Tiggelaar
De Ladder
Waarom veranderen zo moeilijk is én... welke 3 stappen wel werken

Samenvatting

Dé bestseller over menselijk gedrag en verandering! De Ladder biedt je de allerbeste, actuele inzichten uit de veranderpsychologie. Toegankelijk, praktisch én effectief.

Iedereen met een beetje levenservaring weet dat écht veranderen – op je werk en thuis – niet makkelijk is.
Maar aan de hand van een slim en eenvoudig model – De Ladder – beschrijft Ben Tiggelaar…
• Hoe je doelen stelt die wél werken;
• Hoe je gedrag kiest dat wél tot succes leidt;
• Welke support wél helpt bij verandering.
Dit boek biedt je de allerbeste, actuele inzichten uit de veranderpsychologie. Toegankelijk, praktisch én effectief.
Extra: bevat een praktijkgids met meer dan 80 tips, overzichtelijk op een rij!

Hans Vermaak Leon de Caluwe
Leren veranderen

Kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk

Samenvatting

Leren veranderen – Kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk
‘Leren veranderen’ is al twintig jaar hét handboek voor de veranderkundige. Deze derde geheel herziene editie bestaat uit zowel het fysieke handboek als de kennissite www.lerenveranderen.nl. Het boek biedt een actueel, compact en samenhangend overzicht van belangrijke veranderlessen. Op de kennissite doen we recht aan alle extra materialen die in twintig jaar tijd zijn ontwikkeld door ons en anderen: oefeningen, cases, videocolleges, toelichting, verdieping, onderzoek, kennisclips.
Handboek en website samen bieden alle benodigde kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk. Ze stellen de lezer in staat om zowel de breedte te overzien als de diepte op te zoeken. Ieder kan zo zijn eigen lees- en leerroute volgen. Aan bod komen:
– Werken met de veranderkleuren: het palet van veranderbenaderingen, de dynamiek ertussen en de toepassingen ervan.
– Kijken en begrijpen: hoe je veranderopgaven afbakent en diagnosticeert en hoe je achterliggende oorzaken (vaak al doende) blootlegt.
– Strategie en plannen: hoe je een veranderaanpak met de grootste slaagkans vormgeeft en hoe je die concreet maakt en onderweg blijft bijstellen.
– Interveniëren en communiceren: wie eigenlijk de veranderaars zijn in organisaties, wat ze in hun mars moeten hebben en hoe ze invloed uitoefenen.
‘Leren veranderen’ is geschreven voor iedereen die verantwoordelijkheid neemt voor het (helpen) sturen en realiseren van veranderingen. Het geeft inzichten, methoden en instrumenten om op een professionele manier veranderingstrajecten te ontwerpen en tot leven te brengen. En lardeert dit met constructieve verwarring waar nodig.
Hans Vermaak is zelfstandig adviseur, docent en onderzoeker. Hij is tevens geassocieerd partner bij Sioo en bij Twynstra Gudde en senior research fellow bij NSOB. Ook schreef hij ‘Plezier beleven aan taaie vraagstukken’ en ‘Iedereen verandert – Nu wij nog’.
Léon de Caluwé is sociaal psycholoog en emeritus hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en was senior partner bij Twynstra Gudde. Hij schreef ook ‘Gaming’ en ‘Mensen veranderen’.
www.lerenveranderen.nl

Spencer Johnson Ken Blanchard

Wie heeft mijn kaas gepikt? Omgaan met verandering

Samenvatting

De vier personages in “Wie heeft mijn Kaas gepikt?’ van Spencer Johnson worden geconfronteerd met ingrijpende veranderingen; elk reageert anders als zijn Kaas plotseling op is. Zie je een verandering als een uitdaging of word je erdoor verlamd?
Die Kaas is een metafoor voor wat we in het leven nastreven en waaraan we ons hechten: een interessante baan, een warme relatie, geld, een eigen huis, gezondheid, spiritueel evenwicht… Hebben we onze Kaas gevonden, dan is de neiging groot ons eraan vast te klampen. Maar de Kaasvoorraad is niet onuitputtelijk: een bedrijf reorganiseert, een partner gaat ervandoor, ziekte slaat toe.
Johnson laat zien wat voor angsten verandering teweegbrengt, hoe je die met succes kunt overwinnen en hoe je uit verandering nieuwe kansen schept. Wereldwijd werden van deze klassieker meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht in 37 talen.

John Kotter Holger Rathgeber

Onze ijsberg smelt!

Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden

Samenvatting

Onze ijsberg smelt! van John Kotter en Holger Rathgeber is een vermakelijke en tegelijkertijd leerzame parabel over veranderingsprocessen van groepen, teams en organisaties.
Dit boek beschrijft de paniek die een kolonie pinguïns overvalt als duidelijk wordt dat de gletsjer waarop ze leven op smelten staat. In eerste instantie vertoont elke pinguïn een andere reactie, of komt met zijn eigen oplossing, totdat duidelijk wordt dat samenwerking de enige manier is om de problemen duurzaam het hoofd te bieden.
Dit boek laat op levendige wijze zien hoe je als team of organisatie om kunt gaan met veranderingen en crisissituaties en zo nieuwe kansen kunt creëren.

Arend Ardon

Doorbreek de cirkel
Hoe managers onbewust verandering blokkeren

Samenvatting

In ‘Doorbreek de cirkel’ beschrijft Arend Ardon dat de meeste managers weliswaar veel kennis hebben over verandermanagement, maar het in de praktijk toch nogal eens spaak loopt. Dat komt omdat onze kennis maar zeer beperkt ons handelen stuurt. Onbewust hebben wij aannames over medewerkers die ons juist in de problemen brengen. En al even onbewust vertonen we gedrag waarmee we initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers ondermijnen. Om de taaie situaties die hieruit ontstaan te doorbreken, moet je eerst begrijpen hoe je die als manager vaak zelf in stand houdt.
Arend Ardon heeft veel directieteams, managementteams en managers met hun medewerkers geobserveerd, en maakt op basis hiervan haarfijn zichtbaar wat er echt gebeurt terwijl we praten over verandering. Hij maakt glashelder hoe ze ontstaan en biedt doe-het-zelfinterventies om de verandering weer vlot te trekken.

 

George Kohlrieser
Laat je niet gijzelen

De internationale bestseller over leiderschap, verbinding, dialoog, en werkelijke verandering

Samenvatting

‘Mensen zijn niet bang voor verandering, ze zijn bang voor de pijn van verandering.’ – George Kohlrieser
Leiders die het beste in mensen naar boven willen halen, zorgen voor werkelijke verbinding met zichzelf en anderen. Vaak staan (pijnlijke) ervaringen in hun leven daarbij in de weg. Leiders staan voor de uitdaging om zichzelf niet
psychologisch te laten gijzelen door die ervaringen, door anderen en zelfs niet door zichzelf. In uitdagende situaties en omstandigheden is het van belang emoties
niet allesbepalend te laten zijn. Deze internationale bestseller laat zien hoe leiders ingrijpende transities kunnen vormgeven door de gijzeling waarin zij en hun organisaties zich bevinden te doorbreken. Het helpt hen en de mensen aan wie zij leidinggeven met volle vreugde in leven en werk te staan.
George Kohlrieser is hoogleraar leiderschap en organisatiegedrag aan IMD Business School in Zwitserland en voormalig succesvol gijzelingsonderhandelaar.
Hij laat in dit boek zien, op basis van diepgaand wetenschappelijk onderzoek en aan de hand van indringende verhalen, hoe inzichten uit de praktijk van de gijzelingsonderhandelaar toepasbaar zijn voor leiders in organisaties.

 

Leen Zevenbergen Ruud Veltenaar

Once Upon A Future

Kies zelf je koers in de veranderende wereld

Samenvatting

Once Upon A Future is een fascinerende expeditie naar een wereld waarnaar we allemaal verlangen. Een intense beleving en confrontatie met onze belemmerende overtuigingen. Voor optimisten, pessimisten en realisten. Voor idealisten en activisten. En voor iedereen die geïnteresseerd is in de toekomst. Gewoon, omdat het erg leuk en relevant is.
Once Upon A Future verschaft duidelijkheid over jouw toekomst en biedt concrete hoop op een betere wereld. Jarenlang onderzoek heeft geleid tot de meest actuele inzichten en samenhang tussen alles dat ons leven in de toekomst raakt en zinvol maakt. Dit boek neemt je mee op reis en biedt antwoorden op oude en nieuwe vragen. Wat heeft de ontketende toekomst voor jou in petto? Hoe bereid jij je het beste voor op deze ontketende toekomst en welke kansen dienen zich aan en hoe kun je deze het beste benutten?
Adembenemend, groots en alles overziend – Once Upon A Future herschrijft niet alleen de bedoeling, maar werpt ook nieuw licht op de toekomst van alles en iedereen. En hoe je deze zelf kunt creëren.
Ga mee op reis en verbind je met de aandienende toekomst. Ontdek hoe je actief kunt bijdragen en je leven en werk leuker kunt maken. Het is boeiend, spannend en uitdagend. Want het doet er toe!

 

Dit bericht is geplaatst in Inspiratietips voor ondernemers, verandermanagement met de tags , , , . Bookmark de permalink.