Verandermanagement in de praktijk; resultaat door senioriteit, passie en ervaring

Tijdens een netwerkbijeenkomst van Netwerkgids Nederland heb ik Aart Hilhorst leren kennen. Tijdens zijn rol als dagvoorzitter heb ik hem ervaren als een echte motivator, iemand die zich heel gemakkelijk voelt in een groep en kan zorgen voor de juiste commitment van de aanwezige deelnemers om ideeën en oplossingen op papier te krijgen. Vanwege de nieuwe samenwerking tussen het OndernemersAdviesboek en Netwerkgids Nederland kon een interview met Aart zeker niet uitblijven en ik ben bijzonder verrast door het open en inhoudelijk uitdagende gesprek dat ik met Aart heb gehad.

Ons gesprek ging met name over verandermanagement in de praktijk en hoe Aart in verschillende situaties met passie zijn kennis en kunde heeft kunnen delen met het management van bedrijven, maar vooral ook met de werknemers die uiteindelijk de echte verandering in een bedrijf moeten realiseren.

Senioriteit en passie

Aart is een verandermanagement adviseur, motivator, trainer en inspirator. Met meer dan 15 jaar ervaring in diverse branches werkt Aart samen met het management van bedrijven en instellingen om blijvende verbeteringen te realiseren. Een rustige en gedegen sparringpartner voor confronterende intervisiegesprekken op elk niveau. Het verbeteren van management- en communicatieve vaardigheden binnen netwerken, persoonlijke kwaliteiten van mensen en teams is wat hem drijft.

Aart is een open gesprekspartner die tijdens het gesprek met mij regelmatig zichzelf de interessante vragen stelde. Prettig om met iemand van gedachten te kunnen wisselen over veranderingstrajecten en de manier waarop je met mensen omgaat die middenin dat proces zitten, gedwongen en ongedwongen. Bij Aart ervaar je direct de senioriteit en passie voor verandermanagement. De voorbeelden raken niet op en ik weet zeker dat we dit gesprek wel uren konden voortzetten.

Kenmerkend vond ik ook het gemak waarmee Aart complexe probleemstellingen bij bedrijven op een bijzonder eenvoudige manier duidelijk kon maken. Begrijpelijk wanneer je je achteraf realiseert dat hij vaak de motivator moest zijn in situaties waarin medewerkers niet willen en wel moeten veranderen om bedrijfseconomische redenen. “Alle medewerkers op elk niveau in de organisatie moeten het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. Anders is er geen basis voor verandering.”

Ervaring

Met een technische achtergrond en ervaring bij onder andere Fokker, richt Aart zich graag op organisaties met een uitdagende processtructuur waarin hij in meerjarige trajecten zorgt voor een blijvende verbetering in het bedrijfsproces. Van techniek krijgt Aart het al snel warm en voor de geur van snijolie kun je hem bij wijze van spreken wakker maken. En toch hebben wij een andere klantcase besproken waarbij hij mij precies kon uitleggen wat hem zo uniek maakt als verandermanager en trainer.

Ik vroeg hem naar een succesvol project dat hij recent heeft afgerond. En dat was voor hem aanleiding om mij mee te nemen in de wereld van de verhuisbedrijven. Na een korte stilte stelde Aart mij de volgende vraag: “Waarom komen mensen in beweging?”. Daarmee doelde hij op het kwaliteitsverbeteringsproject en de motivatie van mensen om actief bij te dragen aan de gewenste verandering. “Wanneer je werkt met mensen die eigenlijk helemaal niet willen veranderen, wordt je uitgedaagd om als motivator aan de slag te gaan.” Dat is een spel wat Aart goed begrijpt en oprecht speelt. “Dit vak is geen trucje! Je moet het menen,” bevestigt Aart.

Als voorbeeld vertelde hij de kennismaking met de verhuizers, waar hij voor het eerst ging uitleggen aan de medewerkers wat de bedoeling was. “Het gaat om bewustwording van waarden en normen binnen een bedrijf, en daar zijn verhuizers niet mee bezig. Dat is meer iets voor het management.” Cultuurveranderingen worden uiteraard geïnitieerd door het management en niet door de werknemers. Het management had duidelijk aangegeven dat de kwaliteit van de dienstverlening moest worden verbeterd om marktaandeel te behouden. “Je moet proberen om het probleem neer te leggen bij de eigenaar”, licht Aart toe. Met veel enthousiasme vertelt hij hoe hij samen met de werknemers een antwoord heeft gezocht op de vraag “Wat is nu kwaliteit?”

De werknemers hebben gewerkt aan een lijst met verbeterpunten en deze ook succesvol geïmplementeerd. “Verhuizers kunnen niet stil zitten, die willen bezig zijn en niet een halve dag brainstormen over hoe het beter kan! Dat is toch logisch?” Wanneer je Aart hoort vertellen over zijn rol in dit verbeterproject, dan begrijp je waarom hij dit graag doet. Commitment van het management vertalen naar resultaten op de werkvloer, als schakel fungeren om vertrouwen te creëren bij de werknemers dat er ook echt geluisterd wordt naar wat zij vinden en willen. “Verbinding maken met de harten van de mensen, dat is wat ik doe.” Op zoek naar het beste aangrijpingspunt voor de start van het project kwam hij uit bij de voorlieden. Samen met hen heeft hij gezorgd voor de juiste investering en commitment op elk niveau in de organisatie waardoor de gewenste cultuurverandering een feit werd.

Ervaring telt wanneer je mensen moet motiveren iets te doen waar ze het nut niet van inzien. Met de jaren ontwikkel je een creativiteit in het vinden van oplossingen om de juiste snaar te raken in een groep. Verbinding maken met en tussen mensen met het oog op het gewenste resultaat van de opdrachtgever en dan zorgen dat schip op de juiste koers terechtkomt. “Alle omgevingsfactoren moeten elkaar versterken en daar kan ik voor zorgen!”

Wensen

Ik vroeg Aart wat hij nu het allerliefste wilde doen. En daar hoefde hij niet lang over nadenken. “Ik hou van de afwisseling tussen grote en kleine opdrachten, trainen en interim-management. Dat houdt mij scherp en ik kan bij een veranderproces op verschillende momenten instappen en mijn bijdrage leveren.” Op dit moment is hij betrokken bij onder andere Netwerkgids Nederland waarbij hij al zijn ervaring en passie kan delen met de besturen van netwerkorganisatie in heel Nederland.

Daarnaast werkt Aart met zijn bedrijf CATA Management (CATA is een afkorting en staat voor Concreet Aansporen Tot Actie) aan langdurige verandertrajecten in de operationele sfeer waarbij het gaat om een innovatieslag in de procesinrichting van bedrijven om met name grote kostenbesparingen door te voeren door het herstructureren van de basisprocessen. “Het voordeel van grotere projecten is dat je het ook kunt afmaken, je zorgt ervoor dat het gewenste resultaat wordt behaald. De korte trainingen zijn heerlijk om te doen, maar je realiseert je dat het dan altijd om kleine veranderingen gaat”

Zo sluit ik een gesprek af met een ontspannen professional die je, voordat je het weet, ruim twee uur meeneemt in 15 jaar verandermanagement waarbij je eigenlijk gelijk de vervolgafspraak wilt maken. Ik kan iedereen een gesprek met Aart aanraden en ik stel voor dat u hem eens belt om hem uw vragen en wensen voor te leggen.

Zo kunt u Aart Hilhorst bereiken:

logo CATA Management

emailhome 0996-linkedin-logo twitter_2

Dit bericht is geplaatst in verandermanagement met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.