Marktonderzoek

Marktonderzoek

U heeft gekozen voor het onderwerp Marktonderzoek omdat u meer achtergrondinformatie zoekt op dit onderwerp of omdat u een concrete ondernemersvraag heeft. Op deze pagina vindt u praktische antwoorden zodat u concreet uw probleem kunt oplossen. Kunt u geen antwoord vinden op uw vraag, dan heeft de expert waarschijnlijk een oplossing voor u. Onderaan deze pagina vindt u een directe verwijzing naar één van de experts in het OndernemersAdviesboek.

Meer info nodig? Bestel dan één van de volgende boeken bij bol.com.

Mark Saunders Philip Lewis 

Methoden en technieken van onderzoek

Samenvatting

Methoden en technieken van onderzoek is een uitgebreide handleiding voor het opzetten, uitvoeren en uitwerken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Dit boek is met een tweeledig doel geschreven: het beschrijft hoe je een goed onderzoek uitvoert en het helpt je een kritisch gebruiker van andermans onderzoek te worden.
structuur
Na bestudering van dit boek heb je een inleidende behandeling gehad van een aantal benaderingen, strategieën en methoden waarmee je je onderzoeksproject kunt aanpakken. En minstens zo belangrijk: je zult ook inzien dat er niet één bepaalde methode bestaat die het beste is voor alle soorten onderzoek. Om het onderzoeksproces te leren begrijpen, wordt het proces in dit boek fase voor fase doorlopen. Daarbij zal regelmatig terugverwezen worden naar eerdere hoofdstukken om het herhalende karakter van het onderzoeksproces te benadrukken.
didactiek
Methoden en technieken van onderzoek is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs. Er is daarom veel aandacht besteed aan voorbeelden uit de praktijk, die het doen van (praktijkgericht) onderzoek tot leven brengen. Daarnaast is er oefenmateriaal beschikbaar op de bijbehorende digitale leeromgeving Pearson MyLab. Het boek is ook geschikt voor zelfstudie of als naslagwerk.
Mark Saunders is hoogleraar aan Oxford Brookes University Business School. Philip Lewis en Adrian Thornhill zijn beiden verbonden aan Gloucestershire Business School en University of Business School. Alle drie geven ze les op het gebied van onderzoeksmethoden. Dit boek is bewerkt voor de Nederlandstalige markt door Mirjam Arnoldy, Schelte Beltman, Arjen Booij en Adrian Borggreve.
In MyLab hebben studenten en docenten de vrije beschikking over een uitgebreide hoeveelheid ondersteunend materiaal:
– Interactieve eText
– Toetsvragen
– Een handige begrippentrainer
– Materiaal voor verdieping van de leerstof
– Praktijkcases met uitwerkingen
– Figuren & Tabellen
– PowerPoints

Ben Baarda Ester Bakker 

Basisboek Kwalitatief Onderzoek 

handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek

Samenvatting

Dé handleiding voor kwalitatief onderzoek;
alle aspecten van onderzoek komen aan bod;
met aandacht voor online onderzoeksmethoden.
Met Basisboek Kwalitatief Onderzoek leren studenten een goed empirisch onderzoek op te zetten, van onderzoeksvraag tot rapportageverslag. Een schematisch overzicht van de onderzoeksfasen vormt het uitgangspunt: elk hoofdstuk behandelt een fase van het schema. De schema’s passen goed bij het cyclische karakter dat kenmerkend is voor veel kwalitatief onderzoek. De hoofdstukken bevatten veel praktische aanwijzingen en voorbeelden en kunnen in willekeurige volgorde worden behandeld. Een bijlage bespreekt de rol van de computer bij kwalitatief onderzoek.

De vierde editie behandelt ook digitale onderzoeksmethoden, zoals online communities.

Ben Baarda Esther Bakker 

Basisboek Methoden en Technieken incl. toegang tot Prepzone kwantitatief praktijkgericht onderzoek op wetenschappelijke basis

Samenvatting

Basisboek Methoden en Technieken behandelt op een praktische manier de belangrijkste onderzoeksbegrippen en principes. De theorie wordt toegelicht met voorbeelden uit verschillende disciplines, zoals HRM en communicatie.
Waarom kiezen voor Basisboek Methoden en Technieken?
* Behandelt alle aspecten van kwantitatief onderzoek;
* bevat de nieuwste inzichten en ontwikkelingen;
* overzichtelijke structuur door opbouw, schema’s en samenvattingen.
Basisboek Methoden en Technieken beschrijft de basis van kwantitatief onderzoek. Elk hoofdstuk behandelt telkens één onderzoeksfase en start met de leerdoelen, belangrijkste begrippen en een openingscasus. Alle hoofdstukken eindigen met een bondige samenvatting en verdiepingstips. Aan de hand van gerichte opdrachten leer je stap voor stap een eigen onderzoek op te zetten en onderzoek van anderen te evalueren. Het boek bevat verder veel verhelderende voorbeelden uit diverse disciplines en de nieuwste inzichten rondom onderzoek, zoals de rol van social media. Basisboek Methoden en Technieken is ook beschikbaar als e-book.
Wat is nieuw in de zesde editie van Basisboek Methoden en Technieken?
Onderzoek is onder meer vanwege het digitale aspect continu in beweging. De nieuwste ontwikkelingen op dit vlak zijn in deze zesde editie opgenomen, zoals onderzoek via social media, online onderzoekspanels, de opkomst van big data en data mining. Aan het visualiseren van de resultaten van onderzoek is extra aandacht besteed; het boek bevat nu ook infographics en data dashboards.
Online ondersteuning
Met de code in je nieuwe studieboek heb je twee jaar lang gratis toegang tot het online materiaal bij het boek. Je vindt hier flitscolleges, extra opdrachten en aanvullende informatie. De toegangscode in het boek is persoonsgebonden en eenmalig te gebruiken.

Jaap van der Grinten Helma Weijnand-Schut 

Mind the gap stappenplan identiteit en imago

Samenvatting

Een sterk imago geeft een organisatie concrete voordelen. De beurskoers is hoger, klanten zijn trouwer en medewerkers loyaler. Met een gap-analyse breng je de verschillen tussen de identiteit en het imago van een organisatie in kaart. Het helpt je bij het maken van de juiste keuzes ter versterking van het imago.
Over de inhoud
Met het praktische stappenplan in Mind the Gap kunnen studenten snel en eenvoudig een gap-analyse uitvoeren. Iedere stap wordt in een apart hoofdstuk uitgewerkt met behulp van voorbeelden en praktische tips.
Nieuw in de vierde druk
* Nieuwe casuïstiek
* Website: op www.mindthegap4edruk.nl staan voor studenten en docenten per stap praktijkopdrachten, toetsvragen, cases, downloads en handige tips en tools
Lezers over dit boek:
‘Echt praktisch, goed uitgelegd en mooi geïllustreerd. Superblij!’
Lezersrecensie op bol.com, 24/5/2016
‘Duidelijk en toegankelijk opgezet studieboek. Makkelijk leesbaar, handig en praktisch in het gebruik. Veel actuele en verduidelijkende voorbeelden.’
Lezersrecensie op bol.com, 19/11/2015
‘Ideaal boek voor tijdens het afstuderen’
Lezersrecensie op bol.com, 23/5/2014
Uniek aan dit boek
* Succesvolle titel al jaren geliefd bij studenten
* Vast onderdeel binnen de curricula van communicatie-opleidingen
* In vijf praktische stappen naar een gap-analyse met conclusies en duidelijke aanpak van het imagovraagstuk
* Praktisch ingestoken website met praktijkopdrachten en toetsvragen
Extra materiaal
De theorie in dit boek wordt ondersteund door een praktijkgerichte website. Op www.mindthegap4edruk.nl staan voor studenten en docenten per stap praktijkopdrachten, toetsvragen, cases, downloads en handige tips en tools.
Doelgroep
* Hbo-studenten (jaar 1) binnen opleidingen: communicatie, media, informatie & communicatie, commerciële economie en/of met een vak corporate communicatie, positioneren, merkenmanagement, marketing & communicatie of identiteit & imago
* Beginnende professionals in de corporate communicatie die meer willen weten over merkenmanagement en positionering
Over de auteurs
Jaap van der Grinten en Helma Weijnand-Schut werken al vijftien jaar samen bij de opleiding communicatie van Hogeschool Inholland. Doorlopend doen zij onderzoek naar het managen van identiteit en imago. En naar de rol die designmanagement kan spelen bij het zichtbaar maken van organisatie-identiteit.

Mirjam Broekhoff 

Marktonderzoek incl. toegang tot Prepzone

Samenvatting

Marktonderzoek 7e druk is een boek van R. Kooiker uitgegeven bij Noordhoff Uitgevers B.V.. ISBN 9789001400293

Marktonderzoek is het complete basisboek voor studenten die werken aan een marktonderzoek. Het onderzoeksproces staat centraal, waarbij verschillende methoden van dataverzameling en data-analyse worden behandeld.

Tom Fischer Mark Julsing 

Onderzoek doen ! 

Kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Samenvatting

– Praktische methode voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek;
– met uitgebreide aandacht voor online-onderzoek;
– geschikt voor cursussen van 2, 3 of 4 EC.
Voor stages en (afstudeer)opdrachten moeten studenten regelmatig praktijkgericht onderzoek doen. Om studenten hiervoor te enthousiasmeren én van de juiste kennis en vaardigheden te voorzien, schreven Tom Fischer en Mark Julsing het boek Onderzoek doen! Deze methode behandelt zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek en is geschikt voor cursussen van 2,3 of 4 EC.
Onderzoek doen! is een aansprekende en eigentijdse uitgave, die aansluit bij de belevingswereld van studenten. De opbouw volgt de stappen van het onderzoeksproces. Elk hoofdstuk vermeldt de leerdoelen en eindigt met een samenvatting en opdrachten. Onderzoek doen! besteedt volop aandacht aan online-onderzoek en steekproeven, bevat handige checklists en een actuele casus die direct betrekking heeft op het afstuderen.
Deze derde editie van Onderzoek doen! is uitgebreid met twee hoofdstukken over statistiek. De inhoud is geactualiseerd door middel van nieuwe openingscasussen, voorbeelden en opdrachten.
In de bijbehorende digitale leeromgeving vinden studenten nuttige links per hoofdstuk en handige checklists. Docenten kunnen er extra lesmateriaal per hoofdstuk, sheets, uitwerkingen en PowerPointslides downloaden.
Onderzoek doen! is hbo-breed inzetbaar, voor alle opleidingen en voor alle fasen.