Instaproof: 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram door Kirsten Jassies & Joyce Nafzger

Ondernemersadviesboek

Review: In 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram
door Kirsten Jassies & Joyce Nafzger

In dit boek nemen @kirstenjassies & @joycenafzger je mee naar Insta succes. Van praktische tips & tricks tot de beste #hastags en apps om je content op Instagram in te plannen. Met veel voorbeelden van inspirerende instagramaccounts en handige tips.

Highlights van Instaproof. Insta succes in 15 stappen:

 

1. Algoritme, versla het algoritme met unieke content die reacties uitlokt

2. Focus, kies 1 onderwerp en denk in rubrieken

3. Doelstelling, bepaal je doelstelling en leer je doelgroep goed kennen

4. Stijl, kies 1 stijl en creëer een consequente feed

5. Video maak video’s en livestream belangrijke momenten

6. Content, creëer een contentkalender en werk vooruit en plan in

7. Hastags, bedenk en claim je eigen relevante hastags

8. Like & reageer, wees sociaal: like en reageer vaak en volg veel mensen

9. Locatie, tag altijd je locatie, ook in stories, om goed gevonden te worden

10. Stories, post regelmatig Stories voor je volgers, voor een kijkje achter de schermen 

11. Influencers inzetten voor meer bekendheid onder je eigen en potentiële volgers

12. Authentiek blijven, laat je echte ik zien en koop geen volgers of likes

13 Bedrijfsprofiel aanmaken en monitor en analyseer je statistieken

14 Adverteer met je beste content voor zichtbaarheid en groei

15 Contact, gebruik DM’s met je volgers voor persoonlijk contact

 Ik ben al een aantal jaren actief op Instagram met de accounts @klikklaknu & @AdviesboekIk zal er een aantal punten uitpakken die voor mij de belangrijkste zijn.

 

Waardevolle tips:

De manier hoe ze je door het medium van Instagram heen loodsen is erg prettig. Bewustwording creëeren hoe en wat je het beste in een post plaatst en met welk doel. En wat natuurlijk het effect kan zijn. Zoals het planmatig gaan werken. Het gebruik maken van visuals (foto’s) in de zelfde kleurtinten en frisse content is zeker een eye-opener.  Want uiteindelijk is de eerste opslag erg belangrijk als iemand je account bezoekt. Dat alles op fotografie is gebaseerd was voor mijn natuurlijk al helder. Maar dat je conceptueel een stijl moet doorvoeren is prettig om te lezen met al hun tips. En de term: Visual storytelling is dan ook een hele duidelijke! En aan de hand van de vele voorbeelden in het boek kan je de top Influencers zoals @SelenaGomez & @natgeo met miljoenen volgers volgen. En natuurlijk @instagram zelf. Die bijna elke dag een interessante post heeft van iemand over de hele wereld!

Historie Instagram

Verder krijg je een stukje historie. Want Instagram is ontstaan in Oktober 2010. De twee Amerikanen Kevin Systrom en Mike Krieger hebben het opgericht. En al gauw ontstond er een actieve community omdat je er snel mee aan de slag kon. En daardoor werd de app erg populair. In april 2012 werd het gekocht door Facebook met al 50 miljoen gebruikers. Echter in 2018 stapte de oprichters van Instagram op. Facebook zou zich te veel bemoeid hebben met de app. Op dat moment waren er al 1 mld actieve gebruikers en schatte ze de de waarde al op 100 mld dollar!! Vooral onder de jongeren is het populairder dan Facebook. Al worden er ook steeds meer ouders actief op Insta.

Weetjes

De populairste categorieën op Instagram zijn: fashion, travel, food & health.

Zelf vond ik het hoofdstuk over het bedenken en volgen van #hastags een leuke. Ik ga voortaan alles posten met #leesmee. Hopelijk kan ik zo anderen inspireren om meer boeken te lezen!

Een insta story is een beeldvullend staande foto of video van maximaal 15 seconden die 24 uur online blijft. Daarna verdwijnt hij weer van je profiel. Met de juiste Hastags waarderen je volgers als je bv 1x per dag of week iets post. Leuk als afwisselende collega’s iets op het account posten. Beantwoord in elke story de wat, waar, waarom en met wie vraag. Hè Elly Lust had het over de 7 W’s in haar boek, hier hebben we er 4! En natuurlijk zijn die Stories wel terug te vinden na 24 uur. Dan gewoon even de locatie en hastags erin zetten. Zelfs polls in Stories maken wordt kinderspel. Zie hier een korte uitleg. Net als de emoji-slider en vragen features.

Influencers hoeven niet altijd heel veel volgers te hebben om invloedrijk te zijn. En hoe bereken je nu zo’n Instagramtarief? Grofweg voor 300K volgers reken je €3.000,- per posting. Een Story is dit ongeveer 75% hiervan.

Hoe echt is Instagram? Keep it real. En grote brands vragen aan hun volgrs om hun account er in te taggen want dat is wat volgers willen zien. Een heerlijke vakantiefoto met die mooie tas van @keecie_bags bv.

Oja, en maak even een bedrijfsprofiel aan dan kan je precies zien welke instapost het beste scoort!

 

Gespreksstarters

 

 

Ook het hoofdstuk over let’s get social, vond ik een goede. Zo kom je namelijk in gesprek met de persoon achter het account. Vervolgens geven ze een aantal gouden gespreksstarters. 

  • Ga in op het nieuws
  • Plaats herkenbare content
  • Wees persoonlijk
  • Stel goede vragen
  • Plaats content die emoties teweeg brengt
  • Wees uitgesproken

Persoonlijk vind ik de tip om een goede vraag te stellen een slimme. Ik ga voortaan vragen welk boek mensen lezen. Word ik zelf ook alleen weer slimmer van! En het gesprek aangaan is de ideale manier om in contact te komen en blijven met je volgers. Dat is ook te meten via de IPM. De interactie Indicator. Dit is de Interactie Per Mille. Een tool van Pixelfarm. Daarmee zie je het aan posts vd afgelopen 30 dagen en hoeveel likes en reactie daarop kwamen. De IPM score is door het aantal likes en reacties bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal posts. Dit getal deel je weer door het aantal volgers X 1.000. Het account van @dehuismuts heeft maar liefst 67.000 volgers en een IPM van 138. @kirstenjassies heeft 7.500 volgers en een IPM van 25. Uiteraard zullen die aantallen nu ondertussen al een stuk hoger zijn, maar voor de verhouding. Een richtlijn voor een goede IPM score is 15 of hoger.

En dan het deel van Mentionen & taggen is ook helder omschreven. Bij een Mention verschijnt de foto niet op de tijdlijn van de ander bij Taggen wel! Bij video lukt dit helaas niet. Altijd prettig als je samenwerkingen hebt of op mooie locaties bent. 

Het reposten is inderdaad lastig op Insta. Hier geven ze de tip voor het maken van een screenshot en die dan te delen op je eigen account of via de app Repost for Instagram. Helaas is die wel betaald. of via stories iemand taggen en die kan hem dan zelf posten in stories. Op facebook is dit toch wel handiger…. maar zo blijft de content wel origineler.

 

Wie zijn @Kirstenjassies & @Joycenafzger?

Twee enthousiaste vrouwen die met een overload aan liefde, plezier en gezonde dosis girlpower het begrip visual storytelling helder hebben gemaakt. De combinatie van tekst & beeld is de kracht op Instagram. En dat zij enorm fan zijn van Instagram lijkt mij wel duidelijk. Dit boek is mooi vormgegeven met mooie posts van diverse instagrammers en verhelderende korte teksten. Duidelijk superfans! Volg dan ook hun accounts door op de bovenstaande foto’s te klikken.

Hun Insta acoounts zijn: @kirstenjassies (social media Trends) & @joycenafzger (social media expert)

Op hun website kan je verder terecht voor sociale media trainingen als je meer over een insta blog of een incompany training wilt weten. Kirsten geeft ook presentaties voor bedrijven. En dit smaakt natuurlijk naar meer! Ik zou zeker eerst beginnen met het boek te bestellen. Veel lees en kijkplezier!

Dit bericht is geplaatst in Instagram wat kan ik ermee?, Kirsten Jassies & joyce Nafzger, Op zoek naar een uitgebreide boekrecensie?. Bookmark de permalink.