Het-oneindige-spel-van-simon-sinek​

Het oneindig spel van Simon Sinek​
Het oneindig spel van Simon Sinek​

Voor wie is dit boek geschikt om te lezen?

  • Ondernemers
  • Managers
  • Leidinggevenden
  • Bestuursleden
  • MT-leden
  • CEO’s
  • Visionairs
  • Leiders

In het kort:

Simon Sinek beschrijft in dit boek de voordelen van het oneindig denken, het leveren van een bijdrage aan normen & waarden en het handelen met een lange termijn visie. Alles staat in het teken van de voordelen op lange termijn. Hieronder een korte samenvatting van dit interessante boek.

Inzichten in:

Simon geeft inzichten in het leiding geven in het oneindige spel.

Het anders leren denken van leiders, grootser en op langere termijn met andere belangen rekening houdend en met de volgende generatie. Bestemd voor de toekomst nadat ze het stokje hebben doorgegeven. Inzichten in veiligheid en levensonderhoud en voor de hele mensheid. 

Wat is het verschil tussen eindige en oneindige spellen?

Leiders met een eindige mindset: 

Spelers kennen elkaar, vaste regels, spelregels en een doel. Een goed voorbeeld is voetbal. Daar is een begin, een midden en een eind. Als de tijd voorbij is, eindigt er 1 als winnaar. De overwinning!

De focus ligt op winst, zoals bij de verkoop van goederen die het bedrijf ten goede komt en om eigen doelen te bereiken. Met andere woorden wat is het beste voor mij.

Er wordt niet vooruit gekeken of gereageerd op technische veranderingen. Of gebouwd op stabiliteit. Het gaat om snel scoren. En de waan van de dag overheerst. Winnen geeft een enorme boost!

Leiders met een oneindig mindset: 

Er zijn onbekende en bekende spelers en geen vaste regels. Ze bepalen zelf de tactiek of wijken af. Er is een oneindige doel of geen directe eindstreep. Je kan hier niet winnen want het gaat om het spelen zelf. Zoals het voeren van een oorlog of tijdens een huwelijk. Ook in een carrière is er geen winnaar. Want het spel gaat eindeloos door. Het is niet te winnen of te verliezen. Bij het ophouden van het spel is er een fusie of overname. En geeft één van de partijen het op. 

Verder is er het verlangen van mensen om bij een organisatie te horen en aan te sluiten bij het succes van het bedrijf. 

De oneindige mindset heeft als doel het bedrijf waar ze startten beter achter te laten dan dat ze het aantroffen. Zo wenst Lego veel nieuwe speelervaringen. De mindset en visie van het bedrijf moet voortleven na de wissel van de wacht. Dus verder kijken dan het batig saldo en de focus op mindset die de klanten ten goede komt. 

Verrassingen zien als kansen met een brede visie en gebouwd op veerkracht. Om bij te dragen aan een hoger doel, dienstgerichtheid, loyaliteit en trouwere medewerkers. De goede zaak is belangrijker dan producten en diensten. 

Nadelen eindige mindset in een oneindig spel: 

Dan worden er inschattingsfouten gemaakt zoals tijdens de Vietnam oorlog. Daar waren jaren strijd tegen onafhankelijkheid en het communisme. 

Simon benoemd voorbeelden van het begin van de Vietnam oorlog in 1968 met de verrassingsaanval waar in 24 uur 85.000 slachtoffers aan de kant van Vietnam over maar liefst 125 doelen, werden verrast. Dat was het begin van het Tet-offensief. Dat is een soort nieuwjaarsfeest. Een nieuw maanfeest, net zoiets als kerst hier. Daar was de afspraak van een Staakt het vuren met Tet. De Amerikanen konden elke aanval afslaan, verloren minder mensen dan Noord Vietnam, maar verloren toch de oorlog.

Verder voorbeelden van:

British Airways, de naam: favoriete luchtvaartmaatschappij mochten ze uiteindelijk blijven voeren.

Apple versus Microsoft: de mindset om niet microsoft te overtreffen maar zichzelf, buiten de kaders en een blik op de horizon, daarna vonden ze de eerste Iphones uit. Microsoft willen Apple voorbij streven, de concurrentie verslaan met de Zune HD maar was niet compatible op Itunes. En flopte…

Bij Kodak hebben ze een oneindige mindset. Alle werknemers werden betaald bij ziekteverlof, bij scholing, als een vd eersten ooit. Ze  bouwden zelfs een ziekenhuis en een muziekschool.

Victorinox: Verkopen van het Zwitsers zakmes liep terug door de aanslagen. Toen tijdens de crisis, om banen te behouden, gingen ze investeren in ontwikkeling van nieuwe producten en riepen medewerkers op om mee te denken over nieuwe markten. Gelukkig hadden ze genoeg reserves opgebouwd en kon de transformatie door de crisis. Vroeger 80% verkopen door zakmessen. Na de crisis slechts 35%. Nu allerlei producten zoals koffers, horloges en parfum. En is de omzet is verdubbeld. Nnu een erg veerkrachtig bedrijf.

Ook voorbeelden bij Blockbuster en Netflix, geven van een defense versus een oneindige mindset.

Kortom wat is bepalend voor leiderschap met een oneindige mindset:

1. Niet kiezen eindig of oneindig spel 

2. Wel kiezen om mee te spelen of niet

3. Als we mee spelen bepalen we of het een eindige of oneindige mindset is

Hieronder nog een aantal voorbeelden van een oneindige mindset:

Fit worden:

bv elke dag 20 minuten oefeningen, niet 1x 8 uur trainen, vooral gezond zijn dan alleen het streefgewicht halen binnen een bepaalde tijd. Gezond eten en genoeg slapen. 

Zaden verzameling in Rusland:

Ruim 6.000 zaden van verschillende gewassen, zadenbank op zetten. De backup van alle gewassen ter wereld. Zo nuttig mogelijk voor iedereen vanuit de hele wereld. Een schatkamer met zaden tijdens de oorlog met Stalin. Opgebouwd van 1922-1952 voor het behoud van de hele mensheid daarom niet van gegeten tijdens de hongerperiode.

Leider moet oefenen in de volgende 5 vaardigheden:

Zich inzetten voor een goede zaak, vertrouwensteam opbouwen, leren van waardige rivalen, enorm flexibel zijn, moed tonen om te leiden.

Een goede zaak: 

In het streven naar iets dat boven onszelf, de omzet of de organisatie uitstijgt en daar veel voor over heeft om dat toekomstbeeld tot werkelijkheid te maken. Leven meer betekenis geven en een voldaan gevoel geven. Toekomstgericht en bij willen dragen aan de goede zaak. 

Goede zaak criteria:

Ergens voor zijn, positief en optimistisch, inclusief dienstgericht. Ook veerkrachtig, idealistisch en groots en nooit voltooid.

Salad bar green:

Goede zaak van het bedrijf sluit aan bij een gezonde samenleving en echt met voedsel kennis te laten maken en volledige toewijding. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO):

Is op zichzelf nog geen goede zaak of liefdadigheid. Slechts vaak bijzaak. Wat wel een goed zaak is. Dat bij een brede bedrijfsstrategie de complete strategie het verdiende geld wordt uitgeven in het bedrijf. Inzetten van de goede zaak is ondertussen core business. Als je meewerkt in de goede zaak dan behandel je mensen goed  en zet je je leven lang in voor de gemeenschap terwijl je een levenskrachtige organisatie opbouwt. De mindset van de leider maakt alle verschil!

Het oneindige spel:

Martin Luther King: I have a dream ipv I have a plan, de CEO in burgerrechten om deze droom werkelijkheid te maken. Hier de video van deze toespraak.

Wallmart voorbeelden worden aangehaald van de toenmalige CFO en zijn visie.

Milton Friedmansuprematie. Hier een verwijzing naar een van de grondleggers van het monetarisme.

Bedrijfsleiders in een oneindige mindset, zien groei als een controleerbare variabele. Soms groei strategisch te vertragen om de veiligheid op lange termijn te waarborgen of om de organisatie bestand te maken tegen de verhoogde druk tegen snelle groei.

Bedrijfsverantwoordelijkheid omvat:

1. doelgerichtheid, mensen het gevoel van verbondenheid geven boven het gevoel voor het geld dat ze verdienen

2. veiligheid voor allen, van de omgeving van wonen en werken

3. winst, wilskracht en middelen

Kwetsbaar en vertrouwen gaan hand in hand.
Prestatie en vertrouwen zijn erg belangrijk in de wereld van Navy Seals. Vertrouwen ligt aan de basis voor hogere prestaties in teamverband en de aanstaande leider. De bedrijfscultuur is waar de normen & waarden en gedrag samen gaan.

Hotel Four Seasons, voorbeeld van Noah over dat hij zo van zijn werkt houdt en emotionele verbondenheid was. Hij kan zichzelf zijn en ze vragen aan hem of hij nog iets nodig heeft ipv hem erop te wijzen wat hij verkeerd doet of nog moet doen. Hoe creëer je een omgeving waarin mijn mensen het beste resultaat kunnen laten zien. 

Er worden ook een paar frisse invalshoeken besproken bij de politie in Amerika inzake drugdealers met de juiste oneindige mindset.

Normvervaging is eerder bij de eindige mindset om targets te halen ipv te kijken naar hoe ze hun doelen hebben gehaald. de targets zijn belangrijker dan integer handelen. Je kan hier een einde aan maken maar dat is moeilijk met een eindige mindset. Een eindige oplossing is niet de oplossing. De structuren van leiderschap zijn te vervangen. 

De EpiPen: de adrenaline pen te gebruiken voor in levensbedreigende situaties zoals bij een voedselallergie en de enorme prijsstijging.

Ethisch verantwoord ondernemen is een goede zaak

Waardige rivalen zien als medespelers. Hierdoor gaan ze nog beter spelen en kan je jezelf hiermee vergelijken. Ondanks dat het een aartsvijand is. Voorbeeld van Apple en IBM, met focus van de één op particulieren en de ander op de zakelijke markt. 

 

Geloofszaak:

Apple en Blackberry

Blackberry was een volgeling van Apple ipv de mindset op de goede zaak. Nu zijn de nieuwe waardige rivaal van Apple: Facebook en Google.

Verder voorbeelden van Walt Disney die vooruitstrevend was na de eerste cartoon met geluid van steamboat Willy. Daarna werd de film Sneeuwwitje gemaakt voor de goede zaak en om in een fijne wereld te stappen. Walt gebruikte tekenen als uitlaadklep en om te ontsnappen uit zijn eigen wereld. Na sneeuwwitje heeft hij daarna Disneyland opgericht in de idyllische wereld. Een totaal andere wereld met oneindige mindset en het zal nooit klaar zijn. Dat is natuurlijk anders dan bij een film, dat altijd blijft doorgroeien met visionaire flexibiliteit. 

Een oneindige mindset ziet overvloed en een eindige mindset ziet schaarste.

In een oneindig spel kunnen meerdere spelere tegelijk scoren en waardige rivalen helpen elkaar vooruit.

Je kunt niet winnen in het oneindige spel.

Het spel verandert met de komst van nieuwe spelers. 

Zo ook bij Blockbuster & Amazon, het oude bedrijfsmodel handhaven ipv het nieuwe bedrijfsmodel updaten en verbeteren en betere service kunnen verlenen. En rekening te houden met veranderende technologieën.

Myspace zag Facebook over het hoofd. Weten wie je waardige rivalen zijn is dat de beste manier om ons te verbeteren en aan te passen voordat het te laat is? En flexibel blijven om in het spel te blijven.

Kodak ontwikkelde de eerste betaalbare kleurenfilm om persoonlijke herinneringen vast te leggen. De diaprojector met rond magazijn. Het filmrolletje in de jaren 60. In 1975 kwam de eerste digitale camera. Door nieuwe technologie geen boodschap meer aan de goede zaak. Een eindige zaak met minimale kosten en maximale opbrengsten. Ze waren te kortzichtig want ze zagen de foto niet op een beeldscherm of andere toepassingen en wilden het eindproduct de foto houden. 

De ontwikkeling bekeken ze niet voor de komende 20-30 jaar. En ze hadden geen zin in trammelant. En hadden geen zin interesse in de digitale ontwikkelingen. Ze waren te kortzichtig bezig en hadden oogkleppen op. Daar kwam een einde aan. 10 jaar lang had Nikon patent op de spiegelreflex. Fuji had de eerste volledige digitale camera. Later gingen Nikon en Fuji samenwerken. Sharp ontwikkelde de eerste mobiele telefoon tussen 2005-2010 met een ingebouwde camera. Daarna liepen de patenten van Kodak af in 2007. In 2015 kwam het tot een faillissement. Zij hadden hun zinnen op het eindige spel gezet. De visie van de leiders was achterhaald en hadden zich niet flexibel opgesteld. Existentiële flexibiliteit. is vasthouden aan de goede zaak. Wel triest dat je eigen uitvinding het bedrijf de das om doet.

Hieronder een presentatie van Simon Sinek op YouTube:

Is dit boek makkelijk te lezen?

Pittig te lezen met alle voorbeelden en historische feiten. Ik heb hem via Storytel geluisterd. 

Humor?

Nope, hele serieuze kost, wel met heel veel achtergrondinformatie.

Achtergrondinfo

Simon Sinek bereikte met zijn bestseller: Begin met het Waarom miljoenen lezers. Dit is de langverwachte opvolger. Hierin laat hij zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben maar geen echt einde. Ze vormen een oneindig spel met steeds nieuwe uitdagingen op je pad. De beste leiders spelen instinctief volgens de regels van het oneindige spel. Ze beseffen dat het niet gaat om de volgende kwartaalcijfers of de volgende verkiezingsresultaten: het gaat om de volgende generatie. Aan de hand van voorbeelden laat Simon Sinke zien hoe zij organisaties bouwen die sterker, innovatiever en inspirerender zijn en waar mensen elkaar en hun leiders vertrouwen. Ze kunnen iedere storm trotseren en leiden ons de toekomst in. 

Simon is Antropoloog, rasoptimist, visionair denker die leiders en organisaties helpt mensen te inspireren. Verder heeft hij een TED-lezing gehouden voor 38 miljoen kijkers. En schreef hij deze andere boeken: Begin met het Waarom, Een voor allen, allen voor een. Samen in beter en Vind je Waarom.

Voor wie is dit boek een aanrader?

Als je interesse hebt in bedrijfsculturen, frisse invalshoeken over hoe mensen te vertrouwen en een betere bedrijfscultuur te krijgen. 

Wat is de invloed van een positieve mindset die gericht is op de langere termijn. 

Als je leiding geeft aan een bedrijf en je er verschillen merkt in visie en leiding geven, dan kan dit echt een eye-opener zijn.

Wat maakte de meeste indruk?

Heldere voorbeelden bij Amerikaanse bedrijven zoals, DHL, Appel versus microsoft.

Verkrijgbaar als:

Luisterboek, ebook en hardcover bij Bol.com

Cijfer: 0-10

7/10
Het oneindig spel van Simon Sinek​
Het oneindig spel van Simon Sinek​

*Alle foto’s in deze review zijn ter ondersteuning en citaten uit het boek: Het oneindige spel van Simon Sinek 

Dit bericht is geplaatst in boeken top 10!, Boekrecensie, Boekreview, bol com boeken, ondernemen, persoonlijk leiderschap, Persoonlijke groei, verandermanagement met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.