Een fotograaf is ook een ondernemer

Hoe je van een creatief beroep een echt bedrijf kunt maken

Een fotograaf onderneemt ook, tenzij hij of zij natuurlijk in loondienst werkt. Maar dan nog kan de manier waarop je werkt als fotograaf bijzonder ondernemend zijn. Wat is dan het verschil tussen een ondernemende fotograaf en een zelfstandig ondernemer? In principe natuurlijk de juridische vorm waarin de diensten worden aangeboden, maar daarnaast is er dat ene belangrijke kenmerk van ondernemerschap. Vrijheid! Zelf kunnen bepalen wat je doet, voor wie en met wie je werkt en wat je daar voor vraagt. Eigen keuzes maken en leren van je fouten om tenslotte te groeien als persoon en bedrijf.


Veel fotografen werken als ZZP-er en zijn dus alleen aan het werk. Alles zelf bedenken en uitvoeren is dan best pittig. Soms ben je al blij wanneer je een opdracht hebt en andere keren kom je om in het werk. En dan heb je nog de BTW-aangifte, administratie en marketing te doen…… Waar haal je de tijd vandaan? En als je computer dan ook weer een update nodig heeft, kun je niet even de IT-afdeling bellen. Want die had je nog net niet. Kortom jij bent het bedrijf en alles wat er moet gebeuren bij een normale bedrijfsvoering doe jij zelf! Klinkt goed toch? Nu alleen nog kijken hoe je dat allemaal gaat doen.


Het voordeel van een fotograaf is dat hij of zij vaak zeer creatief is, dat hoort bij het vak. Dat betekent ook dat bij het vinden van oplossingen er altijd wel iets gevonden wordt dat werkt. Maar of dat dan ook de goede oplossing is? Je hebt niet overal verstand van, dat kun je ook niet verwachten. Maar wanneer je ergens tijd insteekt om iets uit te zoeken dan kom je er meestal wel uit. Tijd is eigenlijk jouw grootste goed. Het kost niets en je kunt het zelf gebruiken hoe, wanneer en waarvoor je wilt. Wanneer je zelfstandig werkt steek je vaak meer dan 40 per week in je bedrijf, dat gaat eigenlijk vanzelf. Echter als je kijkt naar de effectieve uren die je werkt, dan kom al snel tot de conclusie dat je veel tijd kwijt bent met het zoeken naar antwoorden en oplossingen. Dat is dan maar zo, je krijgt het in ieder geval voor elkaar!


Een plan schrijven?

Met al jou creativiteit en beschikbare uren wil je natuurlijk ook geld verdienen. En het liefst genoeg om te kunnen investeren en privé leuke dingen kunnen doen. Dat klinkt al stuk serieuzer allemaal en waar je uiteindelijk op uitkomt is het schrijven van een plan. Noem het een ondernemingsplan, businessplan of bedrijfsplan. Het maakt niet uit hoe het heet als het jou maar inzicht geeft in wat je wil en hoe je dat gaat bereiken. Om te leren hoe je zo’n plan het beste kunt schrijven en waar je moet beginnen, kun je terecht op de speciale vakkennispagina Ondernemingsplan.


En nu aan de slag!

Dan heb je een plan geschreven en weet je hoe je het gaat doen. Wat nu? Aan de slag met de business en wachten op het grote geld? Natuurlijk heb je concreet plan van aanpak nodig om aan de slag te kunnen, maar is dat genoeg? Kun je alles wel plannen? Waarschijnlijk niet en eigenlijk weet je nu al dat een succesvol plan weer uitdagingen met zich meebrengt. Want meer klanten betekent meer opdrachten, die moet je uitwerken, opleveren en factureren. Maar je had ook nog in gedachte om marketingacties op te pakken. Jammer, net geen tijd meer voor. Is dat erg? Niet echt want daar is het nu een plan voor. Een plan kun je weer wijzigen zodat het wel weer werkt voor je. Je hebt een houvast nodig om concreter aan de slag te kunnen gaan. En dat is gelijk de grootste winst. Je gaat echt aan de slag! Je doet het!


Wanneer heb je nu een echt bedrijf?

Wat is een echt bedrijf en wie bepaalt dat? Belangrijk is wat jij zelf vindt. Heb jij het idee dat je goed bezig bent, kun je de rekeningen betalen? Dan ben je bezig met een echt bedrijf. Afhankelijk van je ambitie zul je de lat hoger leggen en wordt het beeld dat je had van “jouw” bedrijf bijgesteld. Vindt je het belangrijk om erkenning te krijgen als zelfstandig ondernemer van klanten, concurrenten en leveranciers? Dan kun je hun criteria hanteren om de hoogte van de lat te bepalen. Wanneer je een financiering nodig hebt om te kunnen ondernemen wordt het verhaal weer iets anders. De bank heeft weer eigen aandachtspunten voor een ondernemer om aan te werken. Kortom je hebt een echt bedrijf op het moment dat je de lat telkens weer iets hoger kunt leggen. En dat bepaal je zelf!



Ondernemen = Ambitie

Waarom heb je ooit besloten om voor jezelf te beginnen? Wat drijft je om alles alleen te willen ontdekken? Ambitie, de wens en uitdaging om te groeien en daar energie uit te halen. Ondernemen is daadwerkelijk iets doen om te groeien naar het moment dat je die lat weer iets hoger kunt leggen. Ben ik dan pas een echte ondernemer als ik ambitie heb? Nou nee. Maar het helpt je wel te blijven ondernemen. Ook op die momenten dat je even geen opdrachten hebt en moet beslissen wat je gaat doen om daar verandering in te brengen. Jouw ambitie zal veranderen met de tijd dat je langer onderneemt. Dat lijkt mij logisch, want een bedrijf dat groeit vraagt om investeringen in tijd en met name geld. Met meer budget kun je weer groter dromen en zal je ambitie veranderen. Dat maakt het ondernemen zo dynamisch. Niet alleen de omgeving verandert en beweegt. Jij verandert ook mee en daarmee maak je telkens weer gebruik van je creativiteit. Zo lijkt de cirkel weer rond!



Conclusie

Met als voorbeeld de fotograaf heb je nu een andere kijk op ondernemen en hoe je kunt werken aan het bouwen van je eigen bedrijf. Geen theoretische opsommingen en checklijsten, maar meer een mindset om concreet aan de slag te gaan. Het draait dus om jou. Jij beslist wat voor plan je schrijft en hoe je daarmee aan de slag gaat. Lukt het niet? Dan beslis jij wat je gaat doen en wie je daar bij kan helpen. Zolang jij die lat ziet liggen en je er nog niet bij kan, heb je nog werk te doen!




Wil je meer weten over mijn ervaringen als zelfstandig ondernemer? Neem contact op dan deel ik mijn ervaring met je. Misschien kunnen we nog iets voor elkaar betekenen.

Dit bericht is geplaatst in Boekreleases NIEUW met de tags , . Bookmark de permalink.