Op het mooiste circuit van Nederland waren wij wederom te gast bij Het Netwerk Gilde van Netwerkgids Nederland. Het Circuitpark Zandvoort heeft toch altijd wel iets magisch. Als kleine jongen herinner ik mij nog één van de laatste formule 1 races in Nederland met Niki Lauda. En omdat wij iets vroeger aanwezig waren konden wij genieten van de verschillende race-auto’s die op dat moment over het circuit knalden. Een unieke setting om met ondernemers en bestuurders van gedachten te wisselen over de borging van de kwaliteit van een netwerkorganisatie.

Dillon Koster

In de skybox van Certainty Events verzamelden zich ruim 40 ondernemers en bestuurders van netwerken uit het hele land om te luisteren naar een introductie van top coureur Dillon Koster. Met een unieke one-stop-shopping formule in autosportland heeft Dillon veel te vertellen en wanneer je aan het einde van de dag ziet hoe hij samen met de gelukkige winnaars over het circuit knalt, dan weet je dat hij ook echt de daad bij het woord voegt. Als voorzitter van de Dutch Racedriver Business Club heeft Dillon een mooie brug geslagen naar het onderwerp van deze bijeenkomst. Sinds 2010 werkt hij samen met 70 enthousiaste leden aan een succesvolle business club. “Wees creatief en blijf actief, dan creëer je succes.” Zegt Dillon. In een serie interviews voor Netwerkgids Nederland verwacht ik binnenkort meer te kunnen vertellen over deze inspirerende ondernemer.

Het debat

Met Rens Tanis als gespreksleider werd er met een zorgvuldig gekozen panel gediscussieerd over de stelling:

Er moet een keurmerk komen voor netwerkorganisaties om
professionaliteit en kwaliteit voor leden en bezoekers te waarborgen.

Na een eerste rondje langs de panelleden werd al snel duidelijk dat een keurmerk niet gewenst was met als voornaamste reden dat het moeilijk zou zijn om eenduidige criteria te bepalen waaraan het keurmerk zou moeten voldoen. Daarnaast kwam naar voren dat de kwaliteit van een netwerk met name wordt bepaald door de leden zelf. Volgens Gerard Weck van de Kamer van Koophandel is het lastig om subjectieve criteria als “thuis voelen bij een netwerk” en “gezelligheid” te kunnen meten. Arjen Lemstra van BrancheContact stelt: “Een keurmerk belemmert de diversiteit van netwerkverenigingen.” Het lijkt moeilijk om een label te plakken op netwerken en business clubs omdat je volgens het panel niet kunt beoordelen wanneer een netwerk zo’n label heeft verdient. Robbert Trimbos van BusinessOpen geeft aan dat zijn leden vrijblijvend onderdeel uitmaken van zijn netwerk. Wanneer leden niet tevreden zijn zullen ze weggaan en een ander netwerk zoeken.

Uit de daarop volgende discussie met het publiek komt naar voren dat de beoordeling van de leden wellicht een goed alternatief kan zijn voor een kwaliteitskeurmerk. Zoals Rens in zijn presentatie aangaf zijn er vier soorten keurmerken, het zelfverklarend keurmerk zou in de vorm van reviews en testimonials van leden op een apart platform kunnen worden opgezet. De website van Netwerkgids Nederland zou daarvoor van toepassing kunnen zijn. Wanneer je er als netwerkorganisatie voor kiest om de feedback van de leden te gebruiken voor het verbeteren van de dienstverlening, dan praat je eigenlijk over het uitvoeren van een ledentevredenheidsonderzoek. Marika Biacsics van Netwerk Cliëntenraden in de Zorg gaf aan deze benadering toch wel interessant te vinden en was benieuwd naar de vervolgstappen.

Leden bepalen de kwaliteit?

Het werkt eigenlijk voor elke organisatie op dezelfde manier. We doen onze uiterste best om mensen te enthousiasmeren onderdeel te zijn van onze organisatie. Voor een commercieel bedrijf of netwerk zijn dat klanten en voor een netwerkorganisatie noemen we dat de leden. Het creëren van verwachtingen en daar vervolgens ook aan proberen te voldoen, is het dagelijkse spel wat we allemaal spelen. Wanneer we de verwachtingen kunnen overtreffen krijgen we tevreden klanten. En tevreden klanten blijven terugkomen, kopen meer en vertellen anderen hun positieve ervaring met jouw organisatie. Daarmee is de cirkel weer rond. Is dit nu kwaliteit? Ben je alleen geslaagd als netwerk wanneer jouw leden vinden dat jouw organisatie goed is in het overtreffen van de verwachtingen? Ik denk het wel. Maar alleen met de mening van een positief lid ben je er nog niet.

Laten we weer het voorbeeld nemen van de business club van Dillon Koster. Samen met 70 enthousiaste autocoureurs werken zij aan een succesvol netwerk. Zij delen passie en inzet om elke dinsdag samen te kunnen racen en na afloop te netwerken. Daar komt volgens Dillon behoorlijk wat gezelligheid bij kijken, wat weer positief bijdraagt aan de sfeer tijdens de bijeenkomsten. Los van wat elk individueel lid verwacht weten we in ieder geval zeker dat de leden zelf verantwoordelijk zijn voor een mooie race-avond. Een motivator als Dillon in de rol van voorzitter van de business club werkt uiteraard altijd mee, maar hij kan toch maar één auto per keer besturen. De andere 70 leden moeten echt zelf aan de bak! En ik kan mij goed voorstellen dat het raceplezier aanzienlijk wordt vergroot wanneer iedere coureur zijn best doet om er een leuke wedstrijd van te maken. De kwaliteit van de race wordt dus bepaald door de coureurs. En een succesvolle race maakt van een coureur waarschijnlijk ook weer een succesvolle ondernemer.

[one_half]

Conclusie

Om de professionaliteit en kwaliteit te kunnen borgen moet je eerst bepalen wat dat betekent voor jouw organisatie. Voordat je de leden kunt vragen jouw netwerk te beoordelen, zul je eerst moeten bepalen wat ze gaan beoordelen. En nu we weten dat de leden zelf ook een grote rol spelen in de kwaliteitsbeleving van anderen, lijkt het alleen maar complexer te worden.

Het is wat mij betreft een continu proces waarin leden en besturen van netwerkorganisaties samenwerken om de verwachtingen te kunnen overtreffen. Ik denk wel dat elke netwerkorganisatie iemand als Dillon Koster kan gebruiken om de eerste aanzet te doen. Zonder motivator komen mensen minder snel in beweging.

[/one_half] [one_half_last]

[/one_half_last] Vaak is het meer een kwestie van doen dan het formeel bepalen van visie en doelstellingen. Natuurlijk heb je structuur nodig en ideeën voor de langere termijn. Maar uiteindelijk gaat het om de beleving. En wanneer je als organisatie meer mensen kunt laten genieten van dezelfde beleving heb je volgens mij gewonnen!

Het resultaat uit het debat op deze indrukwekkende Netwerk Gilde is duidelijk. Nee, er komt geen kwaliteitskeurmerk waarbij een externe organisatie een label mag plakken op een netwerkorganisatie. De leden van een netwerkorganisatie bepalen zelf wat de kwaliteit is van hun netwerk en zijn dus uiteindelijk ook zelf verantwoordelijk voor het verbeteren van die kwaliteit. Door bijvoorbeeld het platform van Netwerkgids Nederland te gebruiken als forum bestaat er een mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in wat leden vinden, willen en vooral zelf doen om hun netwerk te helpen verbeteren.

Zo komt u in contact met Netwerkgids Nederland:

logo_NetwerkgidsNederland_2013

emailhome facebook twitter_20996-linkedin-logo

Wilt u alle foto’s bekijken van dit geweldig event? Kijk dan op: http://www.klikklak.nu/NetwerkgidsNederland/

Fotografie op locatie door Klikklak.nu

NWGNL106klein met logo