5 Tips voor het vergroten van
zelfvertrouwen (ook voor kinderen)

Want waarom is zelfvertrouwen zo belangrijk?

Om mij heen hoor ik regelmatig mensen twijfelen en moeite hebben keuzes te maken. Of voor zichzelf op te komen. Bij pubers is het logisch dat ze nog veel moeten leren en ervaren. Of dit nu door trial and error is. Of door de tips van “peers” of het aan de ouders te vragen. Hoe ze het doen maakt niet uit. Maar als ze zich er maar van bewust zijn en openstellen om te leren. Als je ouder bent heb je al meer meegemaakt en vooral stresssituaties kunnen (achteraf) erg leerzaam zijn. Maar ook dan kan het lastig zijn om een beslissing te nemen. Want wat als je de niet de juiste beslissing neemt?

Alleen wat is nu zelfvertrouwen of wanneer is het genoeg?

De betekenis van zelfvertrouwen is: weten dat je goed genoeg bent en dat het oké is wie je bent. Je hebt niemand anders nodig om te bereiken wat je wilt. En je hebt het gevoel van eigenwaarde en je hebt geloof in jezelf. En vaak bij een tekort aan zelfvertrouwen heb je er last van. 

Kortom je moet eerst weten waar je staat en wie je bent. En vooral in een omgeving waar je onbekend bent zoals aan het begin van het schooljaar op een nieuwe school vormen zich nieuwe groepjes en daar willen de meeste pubers bij horen. En kan dat gebrek aan zelfvertrouwen de kop op steken. Maar het kan natuurlijk ook op de eerste werkdag zijn. Of voor het eerst naar die netwerkborrel waar je niemand kent. Ik heb gemerkt dat als je weet wie je bent en doet waar je blij van wordt dit helpt om relaxter in het leven te staan en dus lekkerder in je vel zit. Met andere woorden: je genoeg zelfvertrouwen hebt. Hieronder 5 tips om je zelfvertrouwen te vergroten.

Want hoe kom je er nu achter wie je echt bent?

Wat betekenen de letters in de 16 persoonlijkhedentest van myers&briggs
Tip: 5

Vergroten van zelfvertrouwen:
Welke persoonlijkheid ben jij van de 16?

Om te weten wie je bent en hoe je in het leven staat is er 1 test waar ik echt heel blij van word en iedereen wil aanraden om te doen. Jong en oud. Het is de 16 persoonlijkhedentest van de bekende Myers-Briggs, een persoonlijkheidstest gebaseerd op de theorieën van Carl Jung de grondlegger van de analytische psychologie. Volgens deze test is iedereen in te delen in 16 types. Hierbij word je telkens ingedeeld in verschillende categorieën. En slechts 10-15 minuten in te vullen. Een AANRADER ook voor pubers!

Zoals je in de bovenstaande overzichtsfoto ziet bestaan er 16 types. Ingedeeld in 4 groepen: de analysten, de diplomaten, de schildwachten en de verkenners.
Er bestaan de volgende 16 verschillende persoonlijkheidstypes met verschillende letters:

En nu? Je hebt de test gedaan en hebt een combinatie van 4 letters maar waar is dit op gebaseerd? De mentale en psychologische voorkeuren voor de uitvoering van bepaalde taken zijn in te delen in 4 basis voorkeuren. Dit zijn energie, aandacht, beslissen en leven.

1. Energie: hoe en waar krijg jij je energie van

De eerste letter bestaat uit een I (Introvert) of en E (extrovert)Een Introvert in intern gericht. Dan hou je ervan je terug te trekken en energie op te doen door je eigen innerlijke wereld van ideeën, emoties en indrukken. Je houdt zijn energie binnen. En gaat eerder de diepte in. Je bent meer van de concentratie en reflectie. Denken-doen-denken. 

Als je een Extrovert type bent dan kan je door onder de mensen te zijn je energie opladen. Dus van buiten jezelf en van activiteiten en dingen van buiten. Een extrovert gooit zijn energie eruit, in communicatie, is meer van de breedte en zoekt de interactie op. En is vaker in actie. Doen-denken-doen. 

In Amerika schijnt 70% van de bevolking extravert te zijn en slechts 30% introvert. Ook lijken meer vrouwen dan mannen extravert te zijn.

2. Aandacht: waar je aandacht aan besteedt als je informatie verzamelt

De tweede letter bestaat uit een N (Intuition) of een S (Sensing). Bij Intuition heeft iemand de voorkeur om aandacht te besteden aan informatie die binnenkomt via een ‘zesde” zintuig en om op te merken wat er zou kunnen zijn, in plaats van wat er echt is. Meer gericht op wat er zou kunnen zijn met voorgevoelens en toekomstige mogelijkheden en ingevingen. Verder snel bereid tot innovatie en nieuwe vaardigheden aan te leren.

Bij Sensing betekent dat iemand bij voorkeur aandacht besteedt aan informatie die hij rechtstreeks via zijn vijf zintuigen ontvangt en dat hij zich het liefst richt op wat echt bestaat. Vaak praktisch en gericht op het heden en de feiten.

3. Beslissen: van welk systeem maak je gebruik als je een beslissing maakt

De derde letter bestaat uit een T (Thinking) of een F (Feeling). Bij Thinking is de voorkeur om het organiseren en structureren van informatie tot een logische en objectieve beslissing te komen. Dus logische structuren vanuit het hoofd. Objectief en volgens principes.

Feeling hangt samen met de voorkeur om informatie zo te organiseren en structureren dat iemand tot een persoonlijke, op zijn principes gebaseerde afweging kan komen. Beslissingen vanuit het hart, met mededogen en complimenten. Verder meevoelend en meelevend.

4. Leven: wat voor soort leven je leidt

De vierde letter bestaat uit een P (Perceiving) of een J (Judging). Hoe wil iemand zijn leven leiden. Judging is de voorkeur voor een gepland en georganiseerd leven. Dan sta je doortastend in het leven, georganiseerd en vaak gesetteld en met doelen gesteld.

Bij Perceiving ligt de voorkeur op een spontaner en flexibel leven. Je staat flexibel en open in het leven. Past je makkelijk aan en het leven overkomt je.

Na de test

We worden geboren met onze eigen, specifieke psychologische voorkeuren. Deze voorkeuren zijn vloeiend en dynamisch. Ze houden verband met de manier waarop je in de meeste situaties gedraagt.

Als je eenmaal de test hebt doorlopen, kan je lezen of het klopt wie zij zeggen dat je zou moeten zijn. Ook aan relaties is gedacht. Hoe kan je het beste in je relatie met elkaar omgaan en welk type past het beste bij jou. Kortom zelfs je huwelijk kan je ermee redden! Maar ook vriendschappen, werk en ouders en carrière worden benoemd. Het is zo enorm leerzaam! Als je weet hoe je reageert op bepaalde situaties of waar je blij van wordt dan geeft dat rust in je hoofd. Maar ook als je weet hoe je partner in elkaar steekt leer je daar beter mee om te gaan. Dus hij is toepasbaar op vele gebieden.

Deze test is ook erg aan te raden als je bijvoorbeeld op een keerpunt in je leven staat. Dan heb ik het over een burn-out of dat je niet gelukkig bent in je huidige baan. Of dat je tegen je midlife wat onrustig wordt….

Team test

Ook voor teams zijn er analyses. Zo leer je jullie eigen teamsamenstelling kennen en kan je beter leren samenwerken als je van elkaar weet hoe iemand in elkaar zit en wat de gevolgen in een groepsdynamiek zijn. Zie test van Mindtrackers.

Tot slot: Alle informatie helder in een boek

Wil je alles weten over de 16 persoonlijkheidstypes van Myers-Briggs? Bestel dan het boek Lifetypes. Welk type bent u? Van Sandra Krebs Hirsch en Jean Kummerow. 

Hierin staan heel uitgebreid alle 16 types beschreven op de gebieden: Leven, leren, werken (werkomgeving, organisatiestijl, beroepen), leiding geven, ontspanning, liefde en in de fout gaan. Met alle kenmerken makkelijk en helder beschreven met korte voorbeelden en een samenvatting. Alles in het Nederlands.

Er zijn heel veel boeken ook in het Engels over de persoonlijkheidstype indicatoren van Meyers-Briggs. Bekijk ze hier bij bol.com

Tip: 5

Vergroten van zelfvertrouwen: Mediteren & Ademhaling

Wat doet mediteren met je? Zelf ervaar ik rust in mijn hoofd. Je gaat helemaal in jezelf en laat je gedachten die opkomen gaan. Doordat ik iedere dag een moment creëer waarom ik al mijn gedachten de vrije loop laat gaan krijg ik weer ruimte in mijn hoofd. Daardoor is er daarna weer ruimte voor nieuwe dingen als concentratie en frisse energie. Inspiratie en creativiteit komen ook opborrelen. En doordat je steeds blijft herinneren welke dingen je prettig vindt en waar je dankbaar van wordt. Dit zijn affirmaties.

Soorten meditaties

Er zijn vele manieren van mediteren. Er bestaan geleide meditaties en meditaties met alleen muziek en affirmaties. Ik vind het prettig om mij door iemand te laten leiden en zo te luisteren naar een fijne stem. Die van Michael Pilarczyk is te horen in zijn app Mediation Moments. Zo fijn en je krijgt in de betaalde versie er zelfs een aantal van zijn luisterboeken bij. Maar zeker aan te raden om eerst met de gratis versie te beginnen en te proberen om te kijken of het bevalt. Ook zijn er meditaties die doormiddel van het aanspannen van al je spieren daarna de ontspanning krijgen. Dit voelt als een verlichting. Uiteraard is ademhaling in mediaties een heel belangrijk deel wat er voor kan zorgen dat er rust in je lijf en dus ook in je hoofd komt. Meditaties kan je overdag doen maar ook tijdens het slapen kan je meditatiemuziek op zetten. Speciale spotifylijsten zijn beschikbaar om lekker in slaap te vallen of te blijven. Hier een 5 uur duren meditatielijst met Rustgevende muziek. Affirmaties kunnen je goed helpen bij je eigen zelfbeeld en je doelen te visualiseren en te realiseren. Door 2x per dag voor jezelf te herhalen waar je in gelooft versterkt je zelfbeeld.

Zelf gebruik ik heel veel de meditation moments app in de Googleplay store. Hier zit zoveel muziek in ook met binaural beats. Die kan je gebruiken voor een betere focus, ontspanning of een diepere slaap. En worden steeds aangevuld met vette tracks. Ik ben fan en de app is zelfs over 3 devices te gebruiken! Probeer hem gratis en kijk of hij bevalt.

Wil je meer weten over meditatie? Bestel dan eens een meditatie boek bij bol.com.

Ademhalingsoefening

Tijdens meditatie oefeningen is het ook van belang om je ademhaling rustig te krijgen. Verder heb is de volgende oefening geleerd van Marchel Zweedijk, hij is ook ademhalingscoach naast al zijn ervaringen en heeft de lifechangerscursus ontwikkelt. De oefening die hij daar geeft is die van 4x7x8 seconden. Haal in 4 tellen diep adem door je neus, hou dit 7 tellen vast en adem vervolgens in 8 tellen helemaal uit door je mond. Dit is een oefening die je concentreert op je ademhaling waardoor je rust in je hoofd krijgt doordat je hiermee bezig bent. Als jij je ademhaling onder controle krijgt ervaar je een soort rust waardoor je beter in slaap komt of in een moeilijk gesprek je emoties onder controle kan houden. Je kan trouwens zijn gratis lifechangers programma volgen. Dat is echt een hele goede manier om te polsen waar je staat in het leven. Op allerlei fronten. Met vrienden, op je werk, met sporten, financieel. Kortom je gaat lekker door de mangel. Of je doet hem ieder jaar weer als een soort APK! Ga gewoon naar zijn website en onderin bij het contactformulier kan jij je aanmelden.

Ook is een van de bekendste ademhalingstechnieken van Wim Hof, zittend in het ijs. Lees hier het boek van the Ice man. Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee maar zijn boek staat zeker om mijn nog te lezen boeken! Want een paar minuten in een ijskoudbad schijnt zoveel voor je geest te doen aangezien je dan overschakelt op je reptielenbrein. En je dus alleen bezig bent met ademhaling en overleven. Daardoor komen er allerlei stoffen vrij waar je hersenen heel blij van worden.

Wil je meer weten wat ademhaling voor jouw kan doen? Bestel dan hier een boek over ademhalingstechnieken bij bol.com.

Tip: 5

Vergroten van zelfvertrouwen: Gewoontes veranderen

Doe dingen die je leuk vindt. Hoe meer je de grenzen opzoekt met wat je eigenlijk niet durft hoe meer zelfvertrouwen je krijgt. Daag jezelf uit door je te blijven ontwikkelen. Lees boeken en spreek met mensen af. Ga uit je comfortzone en ervaar en ga ervoor. Ik vraag mij zelf regelmatig af: Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik dit ga doen. Dat relativeert enorm. En hierdoor zal je zien dat het vaak een grotere drempel is die in je hoofd zit dan dat anderen dat zullen ervaren. En als je echt iets leuks hebt ontdekt waarom haal je dan niet alles uit het leven? Daardoor zit je lekkerder in je vel en straal je zelfvertrouwen uit. Je kan de wereld aan! Maar doe het wel in kleine stapjes anders blijft de drempel te hoog. Kortom verander steeds een klein dingetje en die maken samen ook een groot resultaat in je eigen tempo.

 

Het boek Miracle Morning van Hal Elrod was voor mij een eye-opener. Het begeleid je in nieuwe patronen en een positieve denkwijze die je helpen met discipline en goede mindset om de dag goed te beginnen. Opstaan volgens een vast patroon. Uiteraard zo in te passen hoe dit het beste bij je past, maar wel zonder “snooze”button. En ja, ik ben hier ook vol goede moed mee begonnen. Het schijnt minimaal 30-45 dagen te duren voordat je hier aan gewend bent geraakt. Dus ik houd je op de hoogte! Maar de eerste weken zitten er op! En eerlijk gezegd het begint te wennen. Een nieuw patroon ontwikkelen vooral in de ochtend kost gewoon tijd. Vooral bij mij als avondmens. En iedere week iets veranderen of aanpassen is beter dan alles tegelijk. Tips voor het ochtend ritueel zijn: koud douchen, tanden poetsen, mediteren, ademhalingsoefeningen en bewegen. Daarna volgen een aantal zaken die je 1x per dag doet. En als je die dingen doet omdat je het zelf wilt gaat het steeds beter, voel je je fijner en krijg je dus ook meer zelfvertrouwen!

 

Ook het boek van Sander Aarts: Niet te breken geven je een kijk op zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Hij geeft een inzage in de wereld van defensie. Hoe je op elkaar moet vertrouwen en op je eigen kennis en ervaringen. En dan ook nog in vaak levensbedreigende situaties. Het boek heeft mijn zoon aangezet met het zelfinzicht dat hij degene is die het knopje in zijn hoofd kan omzetten om iets van zijn leven te maken en er compleet voor te gaan op school. En niks is beter voor het zelfvertrouwen van een puber lijkt me! Sander Aarts is bezig aan een nieuw boek en die wordt verwacht in de zomer van 2021. Dus ook daar heb ik weer hoge verwachtingen van en kijk ik enorm naar uit.

 

Tip: 5

Vergroten van zelfvertrouwen: Loop je vast? Zoek hulp!

Zoek een coach die je helpt als je vastloopt. Spreek met mensen af als je met een dilemma zit. Maar doe dit wel met de juiste mensen. Jouw moeder geeft je een ander advies dan de collega op je werk. De vraag is om welk vraagstuk het gaat. Stel je wilt een eigen bedrijf starten en je moeder heeft nooit een eigen bedrijf gehad maar was enorm van de zekerheden in de thuis situatie. Dan is het wellicht handig om in gesprek te gaan met die collega die ook een eigen bedrijf heeft. Jouw moeder zal meer hameren op de financiële risico’s die je in de opstartfase loopt. Terwijl die collega je kan adviseren om een goed accountplan te schrijven zodat je alle risico’s in de SWOT kan beschrijven en dus een goede afweging kan maken. Dus als je aan 10 mensen advies vraagt zul je 10 verschillende antwoorden krijgen. Vraag het aan de juiste die er verstand van heeft. Zo zijn er zoveel coaches die jouw op weg kunnen helpen en begeleiden maak hier gebruik van, al is het om te sparren.

Het boek: Het leven dat is pas topsport van Sanne van Paassen leert je om te denken als een topsporter. Doorgaan, vallen en weer opstaan. Sporters op hoog niveau hebben een ijzeren discipline en doorzettingskracht en is maar voor weinige weggelegd. De ontberingen die zij moeten afzien voor een overwinning zijn echt bijna onmenselijk. Maar als je ergens voor wilt gaan is het ook voor de volle 100% en lonkt die gouden plak. Maar wel stapje voor stapje. Tegenwoordig is Sanne Peak performance coach. Ze vertelt in haar boek hoe dat werkt. Ze heeft een piramide ontwikkelt die onderaan begint met het verhogen van je energieniveau, daarna reset je jouw routine, dan bepaal je de koers, overwin je mindfucks en dan is het tijd om te demarreren. Ze helpt je stap voor stap vooruit. Zelfs tijdens het sporten. Ze gaat met je op pad en ondertussen coaching. Hoe cool is dat! Vol enthousiasme en humor. En haar lijfspreuk is dan ook: Doe wat je altijd deed en je zult bereiken wat je altijd kreegZe geeft zoveel tips om het maximale uit jezelf te halen. Maak bijvoorbeeld een bucket-en fuck-itlist. De bucketlijst met dingen die je heel graag wilt doen voordat je dood gaat, die kent iedereen. De fuck-itlist is een lijst van dingen die je graag wilt doen maar eigenlijk niet durft. Hierdoor heb je veel mindfucks. Maar mentale pijn is de groei naar je volgende level!

 

Kortom dit boek is echt een aanrader en geeft een inkijk in haar wereld als wereldbeker winnaar 2011. Zij geeft hierin 7 stappen die je zakelijk kan inzetten zonder privé te verliezen. Bestel hem hier! Of ga naar haar website en plan een coachingsgesprek. Binnenkort volgt een uitgebreide review van haar boek hier op de website. Wordt vervolgd.

Wil je een andere coach die bij jou in de buurt is? Ga dan naar Coachfinder

Wil je meer weten over coaching of zelf coach worden? Check alle boeken over coaching bij bol.com.

Tip: 5

Vergroten van zelfvertrouwen: De 5 bij 5 regel

Als het niet van belang is over 5 jaar, besteed er dan niet meer dan 5 minuten aan en maak een beslissing.

Het is een mooi uitgangspunt om binnen 5 minuten een beslissing te moeten nemen. Maar dat kan natuurlijk niet altijd. En is ook niet altijd verstandig. Maar wel fijn als leidraad. Want hoe vaker en sneller je een beslissing durft te nemen. Hoe eerder je ook weer een nieuwe beslissing durft te nemen mocht de eerste niet goed zijn. En houd je bezig met de dingen waar je invloed op hebt en daardoor neem een wel overwogen beslissing. Maar blijf er niet in stilstaan en zorg voor een oplossing. En stel jezelf de vraag: draagt deze beslissing bij aan mijn einddoel op langere termijn. Michael Pilarczyk geeft dat helder weer in zijn boek: Master your mindset. Dit is de laatste herziene versie van 2020.

Sommige gaan piekeren als ze ergens geen beslissing over durven nemen en blijven er in hangen. Kelly Weekers schrijft in haar boek 365 Happy life hier mooi over. Piekeren is rond blijven gaan in je hoofd en niet tot een oplossing komen. Piekeren is net als schommelen je komt niet vooruit. Zelf heb ik in de loop der jaren het volgende geleerd. Ik pak een wit vel papier en schrijf links de voordelen op en rechts de nadelen. Hiertussen zet ik een verticale streep. Dit geeft een overzicht. Ik leg het soms even weg en vul het aan. Als het om complexe situaties gaat zorgt het ervoor dat al die gedachten op papier komen en daardoor extra helder worden. Is het angst of is het toch echt de juiste beslissing? Deze manier heeft mij geholpen en gedwongen structuur en helderheid te geven die ik zelf nooit zou krijgen door het uit mijn hoofd te halen en op te schrijven. Uiteraard is het altijd slim als je er zelf niet uitkomt dan hulp te vragen. Kijk dan wel wie je daar het beste bij kan helpen. Want iedereen zal je een ander advies geven. Gaat het om financieel advies zoek dan een expert op dit gebied. Gaat het om de liefde vraag het aan een ervaringsdeskundige of lees een goed boek over dit onderwerp.

Ook in het boek: Fluitend veranderen van Bart van den Belt staan veel tips om het heft in handen te nemen. De juiste keuzes maken geeft je richting in het behalen van je doelen op langere termijn. Als je weet waar je heen wilt is het maken van de beslissing makkelijker en zal je eerder je gewoontes veranderen door je intrinsieke motivatie. 

Heb je moeite met keuzes maken? Kijk dan eens bij de boeken van bol.com over dit onderwerp. Ze kunnen je verder op weg helpen!

Ken jij iemand die hulp nodig heeft met zijn zelfvertrouwen? Tip die persoon dan op dit artikel. En wie weet pikt hij er net die dingen uit waardoor hij lekkerder in zijn vel gaat zitten! 

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? 

Mail of stuur mij een bericht via 06-11065130!

Op zoek naar meer inspiratie om je leven te verbeteren?