Waarom is het belangrijk om antwoord te geven op ondernemersvragen? En wat heb je er aan als je die antwoorden deelt online? We vragen onze klanten eigenlijk te weinig waarom ze nu juist met ons zaken doen. Terwijl het zo voor de hand ligt om die vraag te stellen. Waar zijn we dan bang voor? Een vraag waar we geen antwoord op hebben? Dat we het niet goed hebben gedaan? Dat lijkt me juist een goede reden om in gesprek te gaan.

Marktgericht vs productgericht denken

Wanneer je afhankelijk bent van de medewerking met jouw klant om tot een goed resultaat te komen, ligt het wellicht meer voor de hand om de ondernemersvraag te analyseren. Want zonder goede briefing lijkt het mij lastig om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van jouw klant. Doe je dat niet, dan krijg je waarschijnlijk de opdracht weer terug omdat de klant nog niet tevreden is.

Een vraag van jouw klant resulteert vaak direct in omzet, dus een vraag van een nieuwe (potentiele) klant zal dan ook leiden tot omzet. Klinkt logisch toch? Je mag er vanuit gaan dat een vergelijkbare ondernemer goed geholpen kan worden met jouw oplossing. Dus wanneer je aan de hand van voorbeelden van bestaande klanten kunt uitleggen en toelichten waarom jij de oplossing hebt, dan is het logisch dat nieuwe klanten dezelfde oplossing zullen vragen.

Deze vorm van promotie is meer gericht op het presenteren van een bestaande oplossing. De productgerichte benadering van de markt, door nieuwe klanten te zoeken voor hetzelfde product. Meer omzet behalen door jouw dienst of product aan te bieden.

Een meer marktgerichte manier van werken krijg je wanneer je bestaande en nieuwe klanten vraagt naar de wensen die net buiten jouw oplossing liggen. Hierdoor krijg je een breder beeld van de toepassing van jouw product of dienst in het proces van jouw klant. Waarvoor de klant jou nodig heeft en wat hij toevoegt om zijn eindproduct te krijgen.

Voor je het weet ben je in gesprek over de ontwikkeling van een extra dienst die weer voor extra omzet kan zorgen voor jou en de opdrachtgever.

Deel je kennis en verwacht nieuwe klanten

Verzamel de belangrijkste ondernemersvragen waar jij het antwoord al op weet en publiceer deze online. Laat nieuwe klanten jouw bedrijf vinden nog voordat je het eerste contact hebt gelegd. Ondernemers leren van de ervaringen van collega ondernemers. Door samen met jouw klanten de resultaten van jullie samenwerking te bespreken, kom je concreet tot een goed verhaal wat dient als verkoopgesprek zonder dat je daar zelf fysiek bij aanwezig bent. Heb je eenmaal iets online geplaatst dan zorg je er voor dat je 24 uur per dag in gesprek bent met je nieuwe klanten.


Plaats jouw antwoorden op je eigen website, in een blog en op andere relevante websites om zoveel mogelijk exposure te krijgen. Ben je zelf niet zo goed in het schrijven van artikelen dan kun je er voor kiezen om dat gedeelte uit te besteden. Want naast het delen van informatie is het net zo belangrijk om de lezer aan te sporen contact op te nemen.


Wil je meer weten over het delen van jouw vakkennis door antwoord te geven op ondernemersvragen? Neem contact op of ga direct naar een van de vakkennis pagina’s om te zien hoe andere ondernemers dat doen.