fotografie capture the right moment

We zijn allemaal druk en vooral met ons eigen bedrijf bezig. En wanneer we dan een spoedopdracht tussendoor krijgen zijn wij als ondernemers natuurlijk blij en dankbaar. Als fotograaf heb ik gemerkt dat flexibiliteit in je werk heel belangrijk is. De vraag is hoe je nu afspraken maakt met je (nieuwe) opdrachtgever om bij nieuwe opdrachten minder achter de feiten aan te moeten lopen? Hoe kun je zelf de verantwoordelijkheid nemen voor een betere samenwerking bij een volgend project?

Geen prioriteit, mijn flexibiliteit

Vaak moet alles snel en even tussendoor. Bedrijven geven de fotoshoot pas laat prioriteit en dan moet je snel schakelen. Dat is volkomen logisch, want voor een bedrijf is de fotoshoot slechts een onderdeel van het grote geheel. Dus waarom zou je dan verwachten dat zij rekening houden met de praktische kant van de fotoshoot? Dat is toch mijn vak? Daarom ben ik toch de expert?

De flexibiliteit in organisaties is afhankelijk van een groot aantal zaken. Een fotoshoot wordt gepland om nieuwe medewerkers te introduceren, een nieuwe website vorm te geven, als basis voor een sociale media campagne, een evenement vast te leggen, opening van een bedrijfspand of presentatie van een nieuw product. In de voorbereiding is vaak veel aandacht voor wat dicht bij de organisatie ligt. Dat krijgt dan prioriteit. Wanneer je als fotograaf later aansluit om het resultaat vast te leggen, mag je er van uitgaan dat jouw planning en beschikbaarheid minder prioriteit hebben.

Snel schakelen en op tijd aanwezig zijn op locatie. Ik zorg er altijd voor dat ik ben voorbereid, zodat ik ook direct weg kan. Alle spullen gereed voor de fotoshoot, batterijen opgeladen en voldoende geheugenkaarten in de tas! Voor ik weer wegga bij de klant weet ik precies wanneer de foto’s opgeleverd moeten worden en wie de fotobestanden moet hebben. Het initiatief om strakke afspraken te maken voor de oplevering van de opdracht ligt bij mij. En anders spreken we de details ter plekke af. Want soms zijn er nog een paar losse eindjes over het hoe en wat.

Door de eerste selectie op te leveren via een weblink kan de klant snel de resultaten bekijken en een keuze maken voor de foto’s die extra moeten worden bewerkt. Zijn er specifieke bewerkingen nodig voor drukwerk of de website dan is het altijd handig om de betreffende vormgever direct te voorzien van de digitale bestanden. Dat werkt lekker snel.

Hoe het ook anders kan

Door eerder contact te zoeken met de fotograaf kun je wellicht een deel van de planning uitbesteden aan die fotograaf. Concrete afspraken maken over de dagen en voorbereiding van de fotoshoot kan de organisatie veel werk schelen. Voor bijvoorbeeld het maken van een smoelenboek van al het personeel is het van belang een goede registratie van namen en gezichten te hebben. Dat voorkomt dat je achteraf veel tijd kwijt bent met het zoeken van de juiste persoon.

Een fotograaf weet doorgaans wel hoeveel tijd er nodig is om iedereen op de juiste manier op de foto te zetten. De planning is echter wel afhankelijk van de aanwezigheid van mensen. Bij een grote groep personen is het verstandig om samen met de fotograaf te bespreken wat haalbaar is. Iedereen fotograferen op dezelfde dag of juist meerdere dagdelen plannen? Uit ervaring blijkt dat het vaak lastig is om een grote groep mensen bij elkaar te krijgen. Ook de juiste namen bij de juiste foto is natuurlijk goed opletten. Want dit soort foutjes willen wij voorkomen.

Bij vervolgopdrachten weet je in ieder geval dat jouw flexibiliteit werd gewaardeerd. Stem met de opdrachtgever af of de aard van de volgende opdrachten ook meer van jouw flexibiliteit zal vragen. Dan kun je hier rekening mee houden en goede afspraken maken. Door in gesprek te gaan met de klant kom je zeker tot een prettige manier van samenwerken die ook nog eens bijdraagt aan de effectiviteit van het volgende project.

Er zijn vast veel vragen waar ik als fotograaf een antwoord op heb dus aarzel niet om ze te stellen. Ik heb veel ervaring met zakelijke fotoportretten op locatie en in de studio. 

Kijk op www.klikklak.nu voor mijn recente werk of neem per mail contact op. En ik zie je graag voor de camera!

Wil jij jezelf verbeteren op het gebied van fotografie? Klik op de onderstaande button voor de populairste boeken op Managementboek.nl