Vroeger was het simpel. Je maakte een product, liefst eentje dat nog niet bestond, en verkocht dat. Maakte iemand anders het product al? Dan maakte je het ietsje beter. Heel overzichtelijk. Maar… de wereld veranderde.

Een verkoopgerichte markt

Ja, zo’n industriële revolutie zet de boel wel op zijn kop. Wat nou als heel veel mensen jouw product kunnen maken, met veel meer gemak en efficiency? Dan moet het over een andere boeg. Prijzen gingen ineens een rol spelen. Concurrentie. En producten werden doorontwikkeld, met het oog op  gebruiksgemak. De reclame kwam op. ‘Koop mijn product’, werd er voor het eerst geroepen.

De opkomst van marketing

De concurrentie nam steeds verder toe en in de jaren ’50 kwamen we in een nieuwe fase: niet meer het product of de prijs, maar de markt ging centraal staan. Distributie werd belangrijk. Maar ook de waarde die een product toevoegt. En het communiceren van die waarde naar de markt. De term positionering komt op. Jouw plekje in iemands hoofd.

Conceptmerken en communicatie

En nee, dan zijn we er nog niet. Ja, er zijn nog steeds veel bedrijven die nog in de marketinggeörienteerde fase zitten. Maar we zijn toch echt al een stap verder. En wie dat doorheeft, kan een voorsprong halen en klanten bereiken. Dit is namelijk de tijd van conceptmerken. Van bedrijven met een visie. En het communiceren van een gedachtegoed. Klanten komen naar u toe om wie u bent. Om waar u en uw bedrijf voor staan.

Van relevant en consistent naar authentiek

Ah, communiceren dus. Ja. Maar ook niet meer zoals vroeger. Relevantie was altijd het eerste uitgangspunt. Dat is nog steeds belangrijk hoor; als je tegen iemand aan gaat praten voor wie jouw boodschap op dat moment totaal niet relevant is, bereik je nog steeds niks. Dat moge duidelijk zijn. De volgende belangrijke basisvoorwaarde was consistentie. Heeft natuurlijk met die positionering te maken; als je steeds iets anders roept, krijg je nooit een duidelijke plek in iemands hoofd. Maar anno vandaag komt authenticiteit daar vlak achteraan. Het gaat namelijk om u en uw visie als ondernemer. En hoe puurder u dat durft te communiceren, hoe meer mensen die uw visie delen zich bij u aansluiten. U steunen. Of uw klant worden.

Stuur uw visie de wereld in

Waar u voor staat als ondernemer, dat moet naar buiten. Marketingcommunicatie die naast relevant en consistent ook vooral authentiek is. Die uw visie en gedachtegoed verspreidt. Want daarbuiten zijn mensen die net zo denken als u. Of die zich aangesproken voelen door uw ideeën. En die mensen zijn belangrijk voor uw onderneming. Dat zijn uw potentiële klanten. Of misschien zelfs uw ambassadeurs.

Wellicht kunt u op bepaalde onderdelen in uw marketingcommunicatie nog wat ondersteuning gebruiken. Met onze strippenkaart bepaalt u zelf waaraan u op dit moment behoefte heeft. En alleen daar betaalt u voor. Wij helpen u graag om authentiek naar buiten te treden. Zodat klanten u vinden en zich in uw visie herkennen.

Onderschrift

PS: wie meer wil lezen over de tijd van conceptmerken en communicatie, kan ik van harte het boek ‘Concepting’ van Jan Rijkenberg aanraden. Dit boek ligt ook aan de basis van dit artikel.